
Siddhi według indyjskiego sanskrytu znaczy sukces. Jedne szkoły
uczą jak podczas yogi
i medytacji można osiągnąć oświecenie a drugie w jaki sposób
zapanować nad ziemskim bogactwem, posiąść luksusowe życie i kontrole
nad innymi, nie mają nic wspólnego z prawdziwym oświeceniem.
Siddhi - dziewięć głównych (LINK!)
Osiem:
1. Amima - potrafi zredukować
wielkość ciała nawet do jednego atomu.
2. Mahima - potrafi
powiększyć ciało do nieprawdopodobnych rozmiarów.
3. Garmima - potrafi uczynić
ciało bardzo ciężkim.
4. Laghima - potrafi pozbawić
ciało wagi.
5. Prapti - potrafi
przeniknąć wszystkie miejsca.
6. Prakamya - potrafi
zrealizować co tylko chce.
7. Istva - posiada całkowitą
władzę, króluje.
8. Vastva - moc zarządzania
wszystkim.
Dziesięć
drugorzędnych siddhi:
1. Anurami-mattvam
- potrafi
żyć bez jedzenia i picia.
2. Dura-sravana - doskonały
słuch, nawet z bardzo daleka.
3. Dura-darsanam - doskonały
sokoli wzrok, oko Boga.
4. Monah-javah - teleportacja.
5. Kama-rupam - zaspakaja
każde pragnienie.
6. Para-kaya pravesanam -
przenika w inne ciała.
7. Sva-chanda mrtyuh -
odchodzi z tego świata kiedy sam chce.
8. Devanam saha krida anudarsanam - zdolność obserwowania dawnych zdarzeń.
9. Yatha sankalpa samsiddhih - doskonałe wykonanie każdego zadania.
10. Ayna apratahata gatih -
potrafi wykonać wszystkie polecenia.

ARAHAT
-
doskonały, święty,
osoba, która posiadła sześć supernaturalnych mocy.
W czasie życia Buddhy wielu jego uczniów było Arahatami (Arhat,
Arhant, Arahant). Najbardziej znani: Shariputra,
Maudgalyayana i Shuddhodana. Supernaturalne moce nie są
przynależnością tylko wschodnich kultur. Posiadali podobne moce
święci we wszystkich religiach. (LINK!
- do Zdumiewająca Krystyna Mirabilis), Ojciec Pio,
Św. Teresa z Avila i wiele innych.
Arahat pokonał trzy trucizny: pragnienia, nienawiść i ignorancję.
Jego ziemskie życie dobiega końca, nie musi się więcej naradzać.
Uwolnił się od cierpienia i śmierci, dosięgną stanu Nirvany.
Osiągnął Nirvanę i podąża trzema drogami: czyste życie, mentalny
rozwój i mądrość. Prawdziwy Arahat nie życzy sobie długiego życia,
wybiera cierpienie, nie dba o fizyczne zdrowie. Żyjąc na ziemi musi
zaspakajać fizyczne potrzeby ciała; jedzenie i picie lecz nie jest
dla niego ważne aby to pragnienie sprawiało mu przyjemność. Żyje w
skromnych warunkach. Również nie dba o pieniądze, potrzebuje tylko
tyle ile musi mieć na dzienne utrzymanie. Posiada tylko jedną pasję,
osiągnąć końcowy stan rozwoju duchowego (Moksha,
Nirvana) i uciec z samsary (koła
życia).
Cztery typy
Arahatów:

1. Sukkhavipassaka
- najbardziej wartościowi, którzy idą właściwą drogą. Osiągają
mądrość poprzez obserwacje i testowanie wszystkich form życia. Ich
dusze są oddzielone od pięciu materialnych obiektów:
- od ciała i materii,
- od uczuć, panują nad uczuciami,
- rozpamiętywania, odcinają się od wspomnień,
- impulsów, kontrolują wszystkie zmysły, okres budzenia się
nadświadomości.
- Świadomość, wszystkie akty pochodzą ze świadomej myśli,
znają prawdziwy sens bytu na ziemi.
W tej grupie osiągają stopnie tzw.
Jhana. Pierwszy stopień: ekstazy, euforia, przyjemne odczucia
ciała. Znanych jest osiem poziomów Jhana, na każdym z nich zachodzą
inne doświadczenia. Najważniejsze jest osiągnięcie czterech
poziomów, które zawierają wszystkie potrzebne elementy. Od tej
chwili taki Arahat nie posiada pozytywnych ani negatywnych uczuć,
nie czuje ciała ani umysłu, wchodzi w stan głębokiej ciszy.
2. Tevijja
- potrójna wartościowa wiedza.
Drugi typ Arahantów, osoby oświecone, które weszły na swoją ścieżkę
poprzez super mądrość i wiedzę:
W jej skład wchodzi:
- Wiedza z poprzednich wcieleń (Pubbeniva
sanusstinana),
- super wiedza o przeszłości i odradzaniu (Cutupapata-nana),
narodzeniem się w stanie godnym pogardy, nędzy, w cierpieniu i
poprzez takie życie szybkie wzrastanie do Nieba,
- super wiedza.
Ta grupa oświeconych łatwo porzuca pragnienia ciała. Wchodzą w
głębokie stany medytacyjne. Ich prawdziwym życiem jest natura i
Universum, zdobywają najwyższą mądrość. Szybko dochodzą do Nirvany.
3. Chalabhinna - sześć gałęzi najbardziej wartościowej wiedzy.
Trzeci typ oświeconych dochodzących do Nirvany. Posiadają super
naturalną wiedzę na poziomie naukowym. Posiadają cudowne moce,
których normalni ludzie nie rozumieją.
4. Patisambhidhapatta-
wszyscy ci, którzy przez długie lata praktykują yogę i medytacje aby
wznieść siebie do stanu Nirvana. Posiadają dużą inteligencję i
wiedzę. Potrafią czynić cudowne rzeczy, wyjaśniają trudne problemy i
tłumaczą nauki Buddhy. Czwarty typ oświecenia jest kombinacją
Tevijja-Arahat i Chalabhinna-Arahat.

Sześć gałęzi
wiedzy lub super mądrości:
1. Iddhividha - moc magiczna
na kilku różnych poziomach: osoba może być widzialna, niewidzialna,
chodzi po wodzie, podróżuje niczym ptak.
2. Dibbasota - niebiański
słuch, posiada zdolności słyszenia dźwięków z kosmosu, potrafi
śpiewać nieziemskim głosem.
3. Cetopariya - moc czytania
innych umysłów.
Rozpoznaje umysły zatrute i tych, którzy mają wielkie serca dla
innych.
4. Pubbenivasa - moc
rozpoznania wcześniejszych inkarnacji.
5. Dibba-cakkhu - niebiański
wzrok, sokoli wzrok.
6. Asavakkhaya-supra-mundane Te osoby są wolne od kłamstw i posiadają Boską mądrość.

Jaka jest
różnica między Arahatem i Buddhą?
- Arahat potrzebuje nauki (Dharma)
aby dojść do stanu Buddhy.
Buddha znalazł Dharmę.
- Arahat praktykuje swoje nauki,
Buddha ustanowił swoje praktyki.
- Arahat chce zakończyć życie, które przebiega w cierpieniu
i nie jest gotowy do żadnego cierpienia z innymi.
Buddha postępował odwrotnie, był gotowy doświadczać cierpienia z
innymi.
- Arahat posiada pasywną wiedzę
(teorię Jnana (Pali).
Jnana jest pozbawiona mądrości.
Jhana posiada aktywną mądrość (mądrość
zdobyta przez doświadczenie).
Arahaci często gubią współczucie (Karuna).
Buddha posiadał potężne współczucie (Maha
Karuna).
Dharma
jest etycznym prawem kosmicznym decydującym o wszystkich zdarzeniach
mających miejsce w życiu człowieka. Etyczne prawa - zasady jakimi
powinien kierować się człowiek, który wybiera rozwój duchowy i dąży
do oświecenia. Dharma jest również rodzajem tajemnej wiedzy na temat
tych praw, dostępnych wyłącznie oświeconym.
Słowo Dharma pochodzi od dhr-, nosić, podtrzymywać.
Każdy chce być szczęśliwy, nikt nie chce cierpieć, nie wiele ludzi
rozumie rzeczywistość szczęścia i cierpienia. Ludzie myślą, że ich
szczęście to piękny dom, samochód, rodzina, dobra praca, pieniądze,
życie w zdrowiu i bez cierpienia. Brak problemów w życiu nie zawsze
zapewni szczęśliwość. Większość ludzi na świecie spędza połowę życia
aby zdobyć wszystkie te rzeczy, które utożsamiają ze swoim
szczęściem. Kiedy mają już wszystko odkrywają, że szczęścia nadal
nie ma.

Szczęście to stan umysłu, co jest rzeczywistym źródłem szczęścia.
Musi się rozwijać
w nas samych, nie może zależeć od innych lub od stanu posiadania.
Człowiek, który osiąga ten stan w umyśle nie dostrzega swojego
ubóstwa a nawet cierpienia. Wtedy szczęście jest wspaniałą
obecnością życia ożywiającą umysł i ciało.
Karuna
- Arahataci są często zbyt zajęci sobą, nie dostrzegają potrzeb
innych. Uciekają od rzeczywistości. Współczucie odgrywa bardzo ważna
rolę kiedy chcemy dojść do końca drogi duchowej. Należy być
cierpliwym, nie śpieszyć się, nie zatrzymywać cierpienia, umieć go
doświadczyć.
Maha-Karuna
- aktywna mądrość jest ważnym elementem w oświeceniu.
Współczucie i miłosierdzie słowa często używane, ale ich wartość
nadal jest źle rozumiana. Nie można o tych cechach tylko mówić,
należy je praktykować. Współczucie przynosi Złote Oczyszczenie.
Tylko ta osoba, która rozpozna różnice i prawdziwy sens tych pojęć i
otworzy serce na nieszczęścia innych będzie zdolna osiągnąć
ostateczny wynik. Bezinteresowna pomoc, wysłuchanie potrzebującego w
każdej potrzebie i osuszenie łez cierpienia oczyści duszę
wspierającego Boskim Miłosierdziem (Maha-Karuna). Jeśli ktoś nie
jest zdolny bezwarunkowo otworzyć się na cierpienie, krytykuje
cierpiących i ucieka przed nimi myśląc tylko o sobie, praktykuje
Karunę. Ten stan nie pozwala przekroczyć najwyższego poziomu.

W tym miejscu napiszę parę słów o szamanizmie. Duża grupa ludzi
postrzega siddhi zupełnie inaczej niż szamanizm pomimo, że moce jakie
emanują od szamanów pochodzą z podobnych źródeł. Szaman -
oryginalnie, mauchu-tangu pochodzi ze słownictwa rosyjskiego. Znaczy
ten kto wie, ten kto jest mądry i święty. Szaman zawsze leczył,
potrafił uwolnić od złych mocy, znał zioła. Słowo szaman przez
buddyjskich mnichów jest tłumaczone - ascetyk, w Chinach scha-men.
Szaman reprezentuje wiedzę materialną żyje blisko natury, ale również
umie przywoływać duchy. Wiedzę jaką posiada przekazuje innym.
Rozumie potrzeby człowieka, zwierząt i przyrody. Osoby, które
posiadają negatywne cechy
i zajmują się szamanizmem zatracają wszystkie pozytywne wartości.
Duma, obawy, chciwość, nadużywanie mocy są naturalnymi wrogami
szamana. Dużo szamanów otworzyło swoje zdolności za pomocą ziół i
substancji halucynogennych.

Aushadhis
- (budzenie supernaturalnych mocy
za pomocą ziół)
porusza kanały Ida, Pingala i Sushumna. Takich praktyk nie zaleca się
poszukiwaczom prawdziwej duchowej drogi. Moc ziół wywołuje
sztuczne efekty. Nie jest to prawdziwe przebudzenie. Niegotowe ciało
i wzniesiona energia Kundalini może otworzyć furtki zupełnie innym
siłom. Dłuższe zażywanie ziół halucynogennych bardzo osłabia i
otępia umysł, działa odwrotnie - zamiast oczekiwanych wielkich mocy
mogą zawitać nieproszone duchy.
Vancouver
3 Jan. 2008
WIESŁAWA
|