
Objawienia od najdawniejszych czasów intrygowały i interesowały
ludzkość. Pobudzały do działania zarówno zwykłych szarych obywateli,
jak i rzesze naukowców z różnych środowisk. Objawienie z samej
swojej
definicji jest odsłonięciem np. przed kimś jakiejś tajemnicy, bądź
momentem
oświecenia, kiedy nagle staje się dla nas jasne coś, czego
dotychczas nie potrafiliśmy zrozumieć. Najpopularniejszym jednak
wyjaśnieniem tego słowa jest przesłanie,
dzięki któremu Bóg mógł się "ukazać" człowiekowi. Objawienie jest
zatem
swoistym przejawem świętości, manifestacją Boskiej wiedzy i sacrum.
M. Eliade wprowadził do religioznawstwa w miejsce pojęcia objawienia
termin "hierofania", obejmujący: objawienie właściwe, cuda, mana i
inkarnację
bóstwa. W judaizmie, chrześcijaństwie, islamie treść objawienia
uważa się za
podstawę ksiąg świętych. Warto przy tym zaznaczyć, że w
chrześcijaństwie istnieją rozbieżności w kwestii źródeł objawienia.
Z oświadczenia soboru watykańskiego II (1962-1965) wynika natomiast,
że objawienie Boże obejmuje nie tylko prawdy wiary, ale także
wydarzenia związane z działaniem Boga w historii Starego Testamentu
i Nowego Testamentu, wydarzenia "najpełniej ujawnione w Jezusie
Chrystusie
i przekazywane przez Kościół następnym pokoleniom".

Objawienie według określenia
teologów - jest to wyjaśnienie jakiejś prawdy
ukrytej, czyli odkrycie jakiegoś misterium, tj. rzeczy, nieznanej
rozumowi ludzkiemu.
Prawdy te ukryte, dzielimy na trzy klasy. Do pierwszej należą
rzeczy, znane niektórym tylko ludziom, przed innymi zaś ukryte, np.
tajemnice serc ludzkich, zdarzenia odbywające się gdzieś w odległym
miejscu, lub wypadki czasów ubiegłych, które zaginęły już w
niepamięci. Do drugiej klasy należą prawdy przewyższające naturalną
możność poznania wszystkich ludzi w ogóle np. Tajemnice Trójcy
Najświętszej, tajemnice wcielenia Syna Bożego.
Do trzeciej wreszcie klasy należą tak zwane "futura contigentia" tj.
rzeczy
przyszłe, których spełnienie zawisło od wolnej woli człowieka.

Zgodnie z naukami teologicznymi rozróżnić można kilka różnych
rodzajów objawień,
takie rozróżnienie pozwala Kościołowi zająć odpowiednie stanowisko w
odniesieniu się
do konkretnych przypadków. Jest to szczególnie ważne z uwagi na
rosnącą liczbę objawień w świecie. Zatem z całą pewnością możemy
wyróżnić objawienia prywatne i publiczne, naturalne i nadnaturalne,
kosmiczne, historyczne i eschatologiczne. Przypuszczam, że
zgłębiając się jeszcze bardziej w ich wytyczne można wyróżnić
większą ich ilość. Jednak uznałam, że te główne rodzaje wystarczą
nam do dalszej podróży po objawieniach.
Żeby było nam łatwiej ocenić, zrozumieć i pojąć to, co jest nam
przedstawiane w ramach najróżniejszych objawień, o których dochodzą
nas głosy z całego świata, powinniśmy zapoznać się z wymienionymi
powyżej rodzajami i zastanowić się nad ich celowością i charakterem.
Objawienia
prywatne

KKK 142 Przez swoje Objawienie "Bóg niewidzialny w nadmiarze
swej miłości zwraca się do ludzi jak do przyjaciół i obcuje z nimi,
by ich
zaprosić do wspólnoty z sobą i przyjąć ich do niej" (Sobór
Watykański II,
konst. Dei verbum, 2). Adekwatną odpowiedzią na to zaproszenie jest
wiara.
To tzw. "revelatio privatae" - te, które wzbudzają najwięcej
kontrowersji,
dyskusji i sporów. Szczególnie bowiem trudno jest stwierdzić na ile
są one
wiarygodne. Kościół nie daje wiary wszystkim taki zjawiskom i
zdarzeniom,
ale bada je dokładnie i debatuje nie raz przez dziesiątki lat, nim
uzna się je za
wiarygodne. Co najmniej setki, jak nie tysiące czy miliony jednak z
tych objawień
nigdy nie ujrzały i nigdy nie ujrzą światła dziennego, a to
chociażby z tego powodu,
że są one prywatnym doświadczeniem jakiegoś człowieka. Jest bowiem
znacznie
więcej osób w świecie, którym objawione zostały różne prawdy
dotyczące życia, jego
sensu, celowości istnienia, śmierci, końca świata, albo chociażby
życia prywatnego czy rodzinnego danej osoby. Kiedy zatem objawienie
dotyczy czyjegoś życia prywatnego,
zwykle nie jest ono przekazywane innym. Najczęściej do publicznej
wiadomości
dochodzą informacje o objawieniach, których przesłanie dotyczy całej
ludzkości.
I tu właściwie ich charakter mógłby już mieszać się z objawieniami
powszechnymi.

"Wyleję ducha mego na wszelkie ciało,
a prorokować będą synowie wasi i córki wasze:
starcom waszym sny się śnić będą,
a młodzieńcy wasi widzenie widzieć będą". (Joel. 2, 28)
Objawienia tego rodzaju bywały bardzo częste w Kościele i to nie
ulega żadnej
wątpliwości. Już pierwsi chrześcijanie otrzymywali dar proroctwa,
czynienia cudów
itp., jako zwyczajne skutki Sakramentu Chrztu i Bierzmowania. Tak
było w epoce
tworzenia się Kościoła. Potrzeba było, według słów św. Augustyna,
aby roślinę
boską, tak delikatną jeszcze i wątłą, niebiański ogrodnik sam hojnie
podlewał,
żeby już później, gdy wzrośnie i wzmocni się, mogły jej krople
deszczu wystarczyć.
W wieku II św. Ireneusz poświadcza, że istniały za jego czasów
osoby, obdarzone widzeniami niebiańskimi. Święty Justyn podobnie
oddaje
świadectwo i twierdząc, że prawdziwość tych łask cudownych tak stałą
jest i pewną,
że nie waha się stawić jej poganom za dowód boskości chrystianizmu.
Origenes ze
swej strony zapewnia w sposób najwyraźniejszy, w swoim dziele
przeciw Celsowi,
że wielu niewiernych przyjęło wiarę Chrystusa, będąc oświeceni przez
widzenia
niebiańskie, których prawdziwość krwią swoją stwierdzić byli gotowi.
Wielka liczba Ojców Kościoła, takich jak św. Cyprian, Ambroży,
Augustyn,
poświadczają także w słowach niemniej wyraźnych, i niekiedy z
własnego
doświadczenia, o istnieniu objawień prywatnych. W końcu dzieje
Kościoła
dają nam w tym względzie niezbite dowody. Nie ma prawie Świętego,
o którym by nie powiadano, że otrzymywał w pewnej mierze widzenia,
albo objawienia niebiańskie. Dość przypomnieć Acta Martyrum,
szczególniej
męczeństwo św. Perpetui, albo nadzwyczajne i godne podziwu życie
pustelników,
podobnież żywoty wielkich założycieli zakonów i wielu innych
świętych. Lecz co jest
godnym uwagi, to, że objawienia prywatne najliczniejsze i
najbardziej zasługujące
na tę nazwę, były częściej udzielane niewiastom, aniżeli mężczyznom.

Widzenie wewnętrzne nie
oznacza, że mamy do czynienia z wytworem
fantazji, który jest jedynie wyrazem subiektywnej wyobraźni. Oznacza
raczej,
że dusza styka się z czymś rzeczywistym, chociaż ponadzmysłowym, i
zyskuje
zdolność widzenia tego co niewidzialne, niepostrzegalne dla zmysłów
- do
postrzegania "zmysłami wewnętrznymi". Dusza styka się tu z
prawdziwymi
"przedmiotami", choć nie należą one do świata zmysłowego, do jakiego
przywykliśmy. Potrzebna jest do tego wewnętrzna czujność serca,
której
najczęściej człowiekowi brakuje, bo zbyt silny jest nacisk
rzeczywistości
zewnętrznej oraz obrazów i myśli wypełniających umysł. Osoba widząca
zostaje wyprowadzona poza czystą zewnętrzność i styka się z
głębszymi
wymiarami rzeczywistości, które stają się dla niej postrzegalne. Być
może
pozwala to zrozumieć, dlaczego właśnie dzieci są uprzywilejowanymi
adresatami takich objawień: ich umysł nie jest jeszcze zbyt
zniekształcony,
ich wewnętrzna zdolność postrzegania nie została jeszcze nadmiernie
uszczuplona. "Nawet usta dzieci i niemowląt oddają Ci chwałę" -
odpowiada
Jezus słowami Psalmu 8 (w. 3) na zarzuty arcykapłanów i starszych,
którzy oburzali się na dzieci wołające "hosanna!" (por. Mt 21, 16).
Objawienia
publiczne

KKK 69 Bóg objawił się człowiekowi, odsłaniając przed
nim stopniowo swoją tajemnicę przez czyny i przez słowa.
Znane pod nazwą "revelatio universalis sive publica" - zawarte jest
w Piśmie
Świętym i wyjaśnione w Tradycji Kościoła (zwłaszcza tej
apostolskiej). Treść
tego objawienia jest obowiązująca dla wszystkich wierzących.
Określenie
"objawienie publiczne" oznacza działanie objawiające Boga,
skierowane
do całej ludzkości, któremu nadano formę literacką w dwóch częściach
Biblii - w Starym i Nowym Testamencie. Fakt, że w Chrystusie oraz
poprzez świadectwo, jakie dają o Nim księgi Nowego Testamentu,
zakończyło się jedyne objawienie Boże skierowane do wszystkich
narodów, wiąże Kościół z jedynym wydarzeniem historii świętej
oraz ze słowem Biblii, które potwierdza i interpretuje to
wydarzenie.
KKK 53 Boski zamysł Objawienia spełnia się równocześnie "przez
wydarzenia
i słowa wewnętrznie ze sobą powiązane" (Sobór Watykański II, konst.
Dei verbum,
2. oraz wyjaśniające się wzajemnie. Plan ten jest związany ze
szczególną "pedagogią Bożą". Bóg stopniowo udziela się człowiekowi,
przygotowuje go etapami na przyjęcie nadprzyrodzonego Objawienia,
którego przedmiotem jest On sam, a które zmierza
do punktu kulminacyjnego w Osobie i posłaniu Słowa Wcielonego,
Jezusa Chrystusa.
Autorytet objawień prywatnych różni się zasadniczo od autorytetu
jedynego objawienia publicznego: to ostatnie domaga się, byśmy
przyjęli
je z wiarą, w nim bowiem Bóg sam przemawia do nas ludzkimi słowami
i za pośrednictwem żywej wspólnoty Kościoła. Wiara w Boga i w Jego
słowo
odróżnia się od jakiejkolwiek innej wiary, ufności czy ludzkiej
opinii.
Przekonanie, że to Bóg mówi, daje człowiekowi gwarancję,
że spotyka on Bogu zawierza się w chwili śmierci.
Tak więc w świetle powyższego najpopularniejszym i jedynym głównym
objawieniem publicznym jest obecnie Pismo Święte, czy też raczej
pisma, bowiem np. w judaizmie objawienie spisane zostało w Torze i w
pismach proroków, zaś w islamie - w Koranie.
Objawienia
naturalne

Objawieniem Bożym naturalnym nazywamy w ogólności udzielenie przez
Boga Swym stworzeniom prawd nadnaturalnych. Słowo, to "objawienie"
lub
"udzielenie" można brać w znaczeniu zarówno biernym jak w czynnym;
użyte
w znaczeniu czynnym, oznacza ono sam akt, przez, który Bóg oznajmia
ludziom
prawdy ukryte, w znaczeniu biernym nazywamy objawieniem same prawdy
objawione.
Objawienie naturalne (ogólne) daje poznanie o charakterze cząstkowym
i niedoskonałym, "dokonuje się bowiem poprzez przyrodę skażoną przez
upadek człowieka i dotknięte grzechem sumienie". Objawienie
naturalne to przeżycie wynikające z samego posiadania intuicji i
umysłu przez człowieka. Uświadamia ono człowiekowi, że Bóg istnieje.
Może
to być wniosek z faktu istnienia świata, z celowości świata, z
zasady przyczynowości.
Łatwiej je wyjaśnić i pojąć, bowiem w zasadzie każdy niemal
człowiek, który choć
po trosze zainteresuje się czymś więcej niż tylko życiem doczesnym,
może doznać
tego rodzaju objawienia. Częstokroć na skutek takich objawień
naturalnych ludzie
zmieniają swoje życie i poznają nowe idee. Zwykle idee te związane
są z duchowością, religią i wiarą. Zatem Objawienie naturalne to
objawianie się Boga w Jego dziełach.
Objawienie naturalne zawarte w istnieniu świata otrzymuje swój
właściwy
i pełny wyraz dopiero w Objawieniu nadprzyrodzonym. W nim znajdujemy
ten sens, w świetle którego każdy z nas staje się sam dla siebie
zrozumiały.
Ono pozwala nam w pełni być sobą, zwiększając świadomość odrębności
osobowego istnienia i zobowiązując do zdobycia wartości i pełni
osobowej
w ryzyku życia i w poczuciu odpowiedzialności za sens naszej
egzystencji.
Objawienia
nadnaturalne

Ten rodzaj objawienia określany jest mianem Objawienia Bożego i
posiada
trzy formy: actio Dei - szczególny rodzaj działania Bożego, np.
przejście przez
Morze Czerwone, czy cuda czynione przez Jezusa. Locutio Dei - Bóg
objawia się
poprzez swoje słowo (starotestamentalna formuła "tak mówi Jahwe"). W
Starym Testamencie pośrednikami słowa Bożego byli prorocy. W Nowym
Testamencie Bóg przemówił przez swojego syna Jezusa Chrystusa -
Odwieczne Słowo. Trzeci
rodzaj - Teofanie - niezwykłe tajemnicze ukazywanie się Boga pod
postacią znaków, np. w Starym Testamencie - gorejący krzew,
a w Nowym Testamencie - chrzest Jezusa w Jordanie.
Bóg w Chrystusie objawił się i przez Chrystusa ustanowił
nadnaturalny porządek rzeczy,
tj., że wyznaczył człowiekowi cel nadnaturalny, że mu przepisał
nadnaturalne prawo, i, że
mu udziela nadnaturalnej siły łaski do osiągnięcia tego celu i do
zachowania tego prawa.
Wskutek też tego objawienia nadnaturalnego, rozum ludzki te prawdy
Boże, które
dlań są przystępne, tu już na ziemi pewniej, jaśniej, bez
przymieszki wszelkiego
błędu poznać jest w stanie. Jakkolwiek nie można stąd wnosić, aby
objawienie miało
być bezwzględnie koniecznym; koniecznym jest ono tylko dlatego,
ponieważ Bóg
z nieskończonej dobroci swojej, przeznaczył człowieka do celu
nadnaturalnego,
to jest do uczestniczenia w takich dobrach Bożych, jakie przechodzą
granice
poznania ludzkiego rozumu. (Wiara i rozum, bp. Michał Nowodworski)
Objawienia
kosmiczne

KKK 41 Wszystkie stworzenia noszą w sobie pewne podobieństwo
do Boga, w szczególny sposób człowiek - stworzony na obraz i
podobieństwo
Boże. Różnorodne doskonałości stworzeń (ich prawda, dobro, piękno)
odzwierciedlają
więc nieskończoną doskonałość Boga. Dlatego też możemy Go określać
na
podstawie doskonałości Jego stworzeń, "bo z wielkości i piękna
stworzeń
poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę" (Mdr 13, 5).
Objawienie kosmiczne to objawienie się Boga w znaku kosmosu.
Cała istniejąca rzeczywistość jawi się jako skutek stwórczego
działania
Boga czyli jako stworzenie, w którym manifestuje się stwórcza moc,
mądrość,
dobroć i miłość Boga. Ten sposób poznania Boga znany jest w Piśmie
św., czego przykładem może być fragment z Księgi Mądrości. "Głupi
(już) z natury są wszyscy ludzie, którzy nie poznali Boga: z dóbr
widzialnych nie zdołali poznać Tego, który jest, patrząc na dzieła
nie poznali Twórcy, lecz ogień, wiatr, powietrze chyże, gwiazdy
dokoła, wodę burzliwą lub światła niebieskie uznali za bóstwa które
rządzą światem. Jeśli urzeczeni ich pięknem wzięli je za bóstwa -
winni byli poznać, o ile wspanialszy jest ich Władca, stworzył je
bowiem Twórca piękności; a jeśli ich moc i działanie wprawiły ich w
podziw - winni byli z nich poznać o ile potężniejszy Ten kto je
uczynił. Bo z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez
podobieństwo ich Stwórcę." Mdr 13,1-5 Prawdę tę potwierdził także
Sobór Watykański I i II.
To objawienie się Boga przez kosmos, przez stworzenie - w wyniku
manifestuje się twórcza moc, mądrość i dobroć Boga. Objawienie
kosmiczne jest podstawą wszystkich religii świata.
Objawienia
historyczne

Z tego rodzaju objawieniem mamy do czynienia wtedy, gdy Bóg objawia
się poprzez ingerencję w historię człowieka i otaczającą go
rzeczywistość. Najlepiej widać je na przykładzie historii Izraela -
narodu wybranego przez Boga, aby przygotować świat na przyjęcie
Zbawiciela Jezusa Chrystusa. Bóg otaczał naród wybrany szczególną
opieką; chronił go przed unicestwieniem, wyrywał z kataklizmów
dziejowych, karcił za przewinienia
i ukazywał jego godność. Naród wybrany zastanawiając się nad swymi
dziejami, coraz wyraźniej uświadamiał sobie, że z jego historią Bóg
jest związany w sposób szczególny.
Objawienia
eschatologiczne

Tych ostatnimi czasy jest zdecydowanie najwięcej, w nich ludzkość
może "poznać" częściowo plany Boga względem naszej planety.
Objawienie eschatologiczne nastąpi po zakończeniu się ziemskiej
historii, kiedy zbawieni będą przebywać z Bogiem w niebiańskiej
rzeczywistości. Będzie to tzw. bezpośrednie poznanie Boga. Jezus
jest najwyższym świadkiem objawienia eschatologicznego i
najważniejszą podstawą wiary; wierzymy bowiem ze względu na Niego i
dzięki Niemu, bowiem
jest On prawdomówny i Święty, jest jedynym Pośrednikiem między
Bogiem a człowiekiem, wzorem osobowym oraz prawdziwym Nauczycielem ludzi
i narodów; w Nim chrześcijaństwo znajduje swe pełne
usprawiedliwienie.
31 March 2009
GODAN
|