
Według nowoczesnych nauk Wszechświat składa się z podstawowych
fizycznych cząsteczek, które zawierają: elektrony, protony,
neutrony, mezony, kwarki i gluony.
Na poziomie duchowym Wszechświat składa się z czegoś jeszcze
bardziej subtelnego, z trzech elementów, zwanych triguna: sattva,
rajas, tamas, (gun - subletny element).
Nasz umysł jest zbiorem myśli, które również można podzielić na trzy
rodzaje, podobnie jak resztę zjawisk, które tworzone są z trzech gun:
sattvik, rajas, tamas.
Wszystkie razem tworzą mayę (iluzję), która rządzi naszymi ciałami
fizycznymi i składnikami naszego subtelnego świata: całej materii
brutto.
Nasza Dharmakshetra (ciało ludzkie) jest złożone z całej sieci tych
trzech energii. W życiu człowieka wszystko jest ważne: słowo, dotyk,
smak, zapach, kształt, czyn, pożywienie, ubranie - wspólna
współpraca wszystkich tych energii, właśnie stąd tworzą się różne
wibracje w naszym ciele na zasadzie przyciągania i odpychania. Nawet
kiedy z jednej strony coś przyciągamy to innym elementem odepchniemy
jeśli nie umiemy tych elementów zharmonizować, czy to będzie
pożywienie, czy ubranie lub nasze środowisko. W naszym życiu nawet
kurz jest istotny. Osoba sama dopasowuje swoją odzież, środowisko,
pożywienie. Wtedy jej energie kształtują się i zmieniają na
pozytywne albo negatywne. Kiedy człowiek przechodzi na wyższe pola
świadomości lub spada na niższe wtedy zmienia się również jego
kolorystyka ubrania i środowiska, w którym przebywa.
Jeśli chcemy prawidłowo funkcjonować, należy uważać, aby nie było
tarć pomiędzy niedopasowanymi elementami, które nas otaczają,
ponieważ to ma wielki wpływ na nasz świat energii, a z tym wiąże się
nasze samopoczucie, zdrowie i rozwój duchowy.
I tak noszone przez nas ubranie może dodać nam temperamentu,
wyciszyć nas albo może wprowadzić w stan niepokoju i zmartwienia.
Podobnie jak niezharmonizowa żywność, po której nabawiamy się
zatrucia.
Ważne jest z jakich tkanin są nasze ubrania. Dla naszego zdrowia,
samopoczucia i duchowego rozwoju najlepsze będą ubrania z czystych
organicznych tkanin, z użyciem naturalnych barwników, bez użycia
żadnych środków chemicznych. Najbardziej praktyczna jest bawełna,
wełna, jedwab, znane są też materiały wykonane z lnu, soi,
kukurydzy, bambusa, kaktusa, wszystkie emanują spokojną aurą, która
koi zmysły.
Ubrania także dzieli się na triguna: sattva, rajas, tamas.
Sattva - to jedwab i
naturalne tkaniny, które są lekkie. Lekkość usuwa duchowe
cierpienia, redukuje negatywne energie. Sattvik mocno chroni nas
przed negatywnymi energiami. Energia sattva prowadzi do czystości,
jest najbliższa boskości, stąd kiedy jej przewaga w ciele dana osoba
charakteryzuje się wytrwałością, cierpliwością, umiejętnością
przebaczania, jest zrównoważona, pokorna, życzliwa, pełna prawdy,
miłości i duchowego rozwoju. Sattva ma pełną kontrolę nad emocjami,
myślami i działaniami.
Tamas powoduje
zanieczyszczenia, brak aktywności, równowagi, nieetyczne zachowanie,
lenistwo, uzależnienia, ogólnie zły charakter. Najbardziej
przywiązuje się do spraw doczesnych. Często cierpi na depresję
maniakalną i choroby psychiczne.
Rajas - jest paliwem dla
dwóch pozostałych (sattva i tamas), czyli doprowadza obie do
działania. W zależności od tego, która energia dominuje w człowieku:
sattva czy tamas, takie będą działania danej osoby. Jeśli jest
inteligentna, dobra, twórcza, życzliwa, pomocna, kochająca,
współczująca, dziala bezinteresownie będzie produkować cnoty na
wyższych polach. Niskie wartości: egoizm, zakłócona etyka, wymuszona
grzeczność, zła reakcja, złość, zazdrość, dumna, chciwość, pomoc
innym ale na zasadzie zysku, kiedy ma nadmierne pragnienia i
marzenia da paliwo dla energii tamas. Od naszych decyzji i emocji
zależy kształtowanie energii w naszym ciele.

Celem naszego życia jest przechodzenie z niższej tamas do najwyższej
energii sattvik, a w końcu do stanu jedności z Bogiem.
Ważne jest w życiu jaką energią się otaczamy, dzięki temu możemy
przejść na ścieżkę Dharmy lub Adharmy. Człowiek nie może cały czas
przebywać na jednej z tych energii, wszystkie trzy biorą intensywny
udział w naszym życiu, Aby prawidłowo istnieć w świecie materii
człowiek nie może żyć na bazie jednej guny. Będą wystepwać wszystkie
trzy guny lecz u każdej osoby na różnym poziomie. I tak osoby
sattvik będą posiadały co najmniej 50% energii sattva, 30% rajas,
20% tamas. Aby normalnie funkcjonować energia tamas nie może być
mniejsza niż 20%. Bywa w życiu niektórych ludzi, że osiągają 80%
sattva, rozpuszczając dwie pozostałe energie do różnych bardzo
niskich wartości. Bywa także, że osoby posiadają 80% tamas, co daje
dalekie odchylenie od energii duchowych. Zwiększając sattva do 80% i
wyżej osoba zbliża się do najwyższego duchowego poziomu, wtedy
wyraźnie widać, że odrywa się od świata materii, mniej czasu
poświęca na ziemskie sprawy, kiedy osiąga 100% całkowicie łączy się
z Bogiem.
Triguna w ciele wpływa
również na sen.
1. Sattvik osoby sypiają
bardzo krótko, wystarczy im 3-5 godzin snu na dobę i posiadają
bardzo wysoką duchową moc.
2. Rajasik, 7-9 godzin,
posiadają niewielką duchową moc
3. Tamasik, 12-15 godzin, ich
duchowa moc jest niezwykle niska.

Ludzi wibrujących najwyższą wibracją można poznać między innymi po
ich ubraniach, a właściwie po doborze kolorów i różnych elementów
dekoracyjnych.
Sattvik osoby są inteligentni, mądrzy, utrzymują równowagę, skromni,
pełni dobroci i łaski. Jeśli sattva mocno dominuje zawsze widać u
nich dużą siłę, która potrafi łączyć wszystkich ludzi. Osoby z małą
przewagą sattva często są ściągani ponownie do poziomu rajas. Sattva
ubierają kolory żółte, niebieskie, różowe, białe, wszystkie jasne
odcienie. Lubią szlachetne kamienie, perły, muszle.
Rajas to ludzie pasji, pragnienia, często chciwi, potrafią zakłócić
istniejącą harmonię. Osoby z małą przewagą rajas są ściągani w
kierunku tamas, w dół. Z reguły są to ludzie ciężko pracujący,
często tylko dla pieniędzy, ponieważ bywają zbyt chciwi, aby
zamieniać je na rzeczy materialne i na inne potrzeby życia. Mają
wielkie huśtawki nastrojów; wpadają albo w wielką euforię albo w
potężną depresję. Lubią kolory czerwone, pomarańczowe, kolorowe
wzory. Ubierają wszystkie ozdoby, ale najwięcej ze złota.
Tamas, to ignoranci, próżniacy, nie są zainteresowani czymkolwiek,
ogólnie większą część życia spędzają na spaniu, piciu alkoholu,
biorą narkotyki. Rzadko próbują coś zmienić, nie są zainteresowani
życiem innych ludzi, ale lubią wyrażać o nich swoje opinie,
najczęściej niesłuszne. Ich działania są samodestruktywne.
Najczęściej ubierają się w ciemne kolory: przede wszystkim czarne, z
dziwnymi wzorami. Zakładają ciężkie metalowe ozdoby, ciężkie pasy,
lubią tatuaże.
I tak obserwując tylko jak dana osoba ubiera się można wyciągnąć
daleko idące wnioski co do jej stanu duchowego.
Jakie znaczenie mają elementy ubrań
na nasze emocje?

Osoba z energią sattvik nie może zbyt długo nosić ciemnych ubrań,
ponieważ wpływają na nią niepokojąco wibrując przeciwną energią do
jej osobowości. Również podobnie będzie wyglądać jej środowisko i
przedmioty codziennego użytku. Ci, którzy noszą ubrania pastelowe,
jasne, doświadczają stabilności i spokoju. Nosząc zbyt długo ubrania
rajas w kolorze czerwonym i pomarańczowym osoby mogą doświadczać
lekkomyślności. Tamas, ekstrawagancji i samowolnego zachowania.
Jak długo nosić jedno ubranie,
czy
ubierać codziennie to samo czy zmieniać?
Niektórzy ludzie uważają, że ubrania noszone latami są oznaką
prostoty życia, a nowe oznaką egoizmu. Niektórzy noszą stare ubrania
wiele lat nawet ich nie piorąc, a w nich zbierają się energie ramas
i tamas, wtedy one zaczynają dominować. Toteż ubrania powinny być
zmieniane, systematycznie prane i wymieniane na nowe.
Ważne jest, aby ten rozdział życia dobrze zrozumieć. Ważne jest co
zakładamy w nocy do spania, ważne co nosimy w dzień, a nawet po
zachodzie słońca.
Po zachodzie słońca kiedy następuje ciemność nasilają się ruchy
negatywnej energii. O tej porze jest najwięcej morderstw,
przestępstw. Przepływ energii z naszej odzieży może nam pomoc odbić
negatywną energię, więc jest to bardzo ważne co ubieramy.
Ubrania sattvik pomagają w uzyskaniu Bożych częstotliwości, chronią
nas przed negatywnymi energiami. Tamasik przyciągną negatywne
energie.

Ludzie sattvik będą przede wszystkim w kolorach żółtych, różowych i
niebieskich, wszystkich odcieni.
Żółty - kolor oświecenia,
optymizmu, radości, obietnicy, szczęśliwej przyszłości, iskra
twórczej myśli. Mocno stymuluje układ nerwowy, aktywuje pamięć,
komunikacyjny.
Różowy -jest kolorem
pośrednim między rajasik i sattvik, pochodzi od czerwieni i bieli.
Jest to kolor szczęścia, miłości, wskazany kiedy jesteśmy zmęczeni,
stymuluje energię, zwiększa przepływ krwi, poprawia oddech, tętno,
bicie serca, wspiera zaufanie i działania. Zmniejsza złe zachowania,
toteż często spotyka się go w więzieniach.
Biel - czystość, neutralność
bezpieczeństwo, dlatego ubierają go lekarze. Mówi się, że biały płot
broni przed złem dom, za takim płotem jest szczęśliwy dom.
Biały kolor wpływa na czystość umysłu, zachęca nas, aby usunąć
śmieci i przeszkody, umożliwia nowe początki.
Niebieski jest symbolem
boskości, godny zaufania, zaangażowania, uleczania. Jest kolorem
oceanu i nieba, które towarzyszy nam przez całe życie. Jest kolorem
ducha wysoko rozwiniętego. Niektórzy kolor niebieski postrzegają
jako zimny i nieczuły, ale ten tylko chłodzi i uspakaja psychikę,
oczyszcza ze substancji chemicznych, ucisza. Ludzie o niższych
energiach będą go unikać. Ponadto podnosi głębokość myśli, wzmacnia
wiarę w Dharmie, ochrania i umożliwia transformację poprzez
wspaniały elektryczny impuls dla układu nerwowego.
Fioletowy - pośredni między
rajasik i sattvik, pochodzi od czerwonego i niebieskiego. Może
powodować spokój i niepokój, w zależności jaki będzie nasz wydźwięk.
Jest uznawany za kolor królewski, daje poczucie duchowości, zachęca
do twórczości.
Biały kolor z naturalnej tkaniny to zasada Nirguny - najwyższej
rzeczywistości, która przenika Wszechświat, czyli - Bóg jest
Absolutem. Najbardziej wskazane sattvik ubrania dla dzieci są w
kolorze białym z czystej bawełny. Biała bawełna wchłania
boskie cnoty, w nocy daje stabilność i ochronę. Nie dotyczy
to tkanin z przędzy syntetycznej.
Rajas lubią najbardziej
czerwone, pomarańczowe, i kolorowe wzory.
Czerwony - jest przede
wszystkim związany z ilością energii na poziomie materialnym,
uznawany za mocno pobudzający, ciekawski, zwraca uwagę. Wpływa na
nasze ciało fizyczne, nie tylko zwiększając nasz entuzjazm, podnosi
ciśnienie krwi, bicie serca, puls, zachęca do działania, zapewnia
poczucie bezpieczeństwa.
Pomarańcz - pochodzi od
czerwieni i żółci, jest pośrednikiem między energia sattvik i
rajasik. Może być pozytywny i negatywny. Budzi radość, ale bardzo
jaskrawe odcienie mogą wywołać złość. Stymuluje naszą aktywność,
poprawia apetyt, zachęca do towarzystwa.
Zieleń - zajmuje najwięcej
miejsca, jest kolorem wszechobecnym w przyrodzie obok niebieskiego.
W zależności od odcieni może być kolorem między energią sattvik i
rajasik, ale niektóre odcienie bardzo ciemne, brunatne mogą być
między rajasik i tamasik i mogą zaniżać nasze wibracje, co
przyniesie nam złe samopoczucie a na dłuższą metę nawet choroby.
Jasny zielony łagodzi,
uzdrawia, odpręża, łagodzi depresje, nerwowość, daje odnowę,
harmonię, oczyszcza.
Zieleń jest kolorem czakry serca, jest pomostem między światem
fizycznym i duchowym. Otwarcie czakry serca pozwala osobie bardziej
kochać, współczuć.
Tamas to przede wszystkim
kolor czarny, szary, brązowy, brunatny.
Czerń - może wywołać silne
emocje, długo noszony przytłacza. Kolor czarny to również pustka,
brak koloru. Taka osoba czuje się w nim schowana, tajemnicza. Jest
symbolem religii, ale i wojny. Kapłani ubierają najczęściej czerń,
aby zapewnić sobie pustkę. Podobnie żałobnicy.
Szary - jest uznawany za
kolor kompromisowy, ponieważ pochodzi od czerni i bieli. Jest
kolorem neutralnym, wpływa na nas fizycznie, tworzy oczekiwania, ale
i niezadowolenie.
Brąz - to kolor naszej ziemi,
związany z rzeczami organicznymi, wpływa na nas fizycznie, uziemia,
daje poczucie ładu, Kiedy zbyt mocno odlatujemy od ziemi można
uziemić się brązowym ubraniem.

Istnieje pogląd, że kiedy prowadzimy tryb życia sattvik możemy dojść
do świętości, bez modlitwy i przynależności do żadnego kościoła. Ale
w tym przypadku należy mocno przestrzegać diety sattvicznej, umieć
dobrać jedzenie, i traktować wszystkich ludzi na zasadzie:
„miłuj bliźniego swego jak siebie samego.”
4 Oct.
2011
WIESŁAWA
|