tłumaczenie definicji autyzmu wg
ASA

Czym jest
autyzm?
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się
w ciągu pierwszych trzech lat życia jako rezultat zaburzenia
neurologicznego,
które oddziałuje na funkcje pracy mózgu. Autyzm i jego pochodne, jak
podaje
statystyka, występują raz na 500 osób i występuje cztery razy
częściej u chłopców
niż dziewczynek. Dochody, stopa życiowa, czy wykształcenie rodziny
nie mają żadnego wpływu na występowanie autyzmu. Autyzm ma wpływ na
rozwój mózgu w sferach rozumowania, kontaktów socjalnych i
porozumiewania się. Dzieci i dorośli z autyzmem najczęściej mają
kłopoty z komunikacją w grupie i wspólnych czynnościach. Zaburzenia
utrudniają im porozumienie z innymi i stosunek do świata
zewnętrznego. Chorzy mogą wykonywać te same ruchy ciała ( np.
machanie ręką, kołysanie się ), nietypowe reakcje wobec ludzi, lub
przywiązanie do przedmiotów, czy sprzeciwianie się jakimkolwiek
zmianom w rutynie. W niektórych przypadkach może występować agresja
i/lub samookaleczanie się. Autyzm jest trzecim najczęściej
spotykanym upośledzeniem rozwojowym- częstszym niż zespół Down'a.
Jednak większość społeczeństwa, w tym
wielu pracowników służby zdrowia, świata nauki, nadal nie rozumie
jak autyzm oddziałuje
na osoby chore i jaki jest najlepszy sposób pracy z osobami
cierpiącymi na autyzm.
Czy istnieje
więcej niż jeden rodzaj autyzmu?

Autyzm jest często określany jako zaburzenie spektralne, co oznacza,
ze charakterystyka
i objawy autyzmu mogą objawiać się dużą różnorodnością połączeń, od
lekkich do ciężkich. Pomimo, iż autyzm określany jest specyficznym
rodzajem zachowania, to jednak chore dzieci i dorośli mogą okazywać
różne kombinacje zachowań i ich nasilenie. Dwoje dzieci
z autyzmem mogą się całkowicie różnie zachowywać. Lekarze używają
trzech innych grup
(PDD-NOS, syndrom Aspergera i syndrom Retta ) do określenia osób,
które wykazują część, lecz nie wszystkie objawy autyzmu.
Zdiagnozowanie autyzmu jest możliwe wtedy, gdy występuje odpowiednia
ilość zachowań niewłaściwych dla danej grupy wiekowej. Syndromy
Aspergera i Retta wykazują największy kontrast w stosunku do
autyzmu. Większość znawców zgadza się ze stwierdzeniem, ze nie
istnieje typowy rodzaj lub typowa osoba autystyczna. Różnice w zachowaniu dzieci są często
bardzo subtelne. Każda diagnoza polega na obserwacji dziecka.
Jaka jest
przyczyna autyzmu?

Naukowcy badają różne wytłumaczenia form autyzmu. I chociaż nie ma
jak na razie
jednej odpowiedzi, współczesne badania łączą autyzm z biologicznymi
i neurologicznymi różnicami mózgu. MRI i tomografia wykazują
nieprawidłowości w budowie mózgu,
z wyraźnymi różnicami w rejonach móżdżku. W niektórych rodzinach
zauważa się
powrót choroby, co może sugerować, iż istnieje genetyczna podstawa
autyzmu, ale
jak do tej pory nie odkryto genu odpowiedzialnego za autyzm. Wiele
starszych teorii powodów autyzmu zostało obalonych. Autyzm nie jest
chorobą psychiczną. Autystyczne dzieci nie są " niegrzeczne". Autyzm
nie jest spowodowany złym wychowywaniem.
W jaki sposób
rozpoznać autyzm?

Nie ma medycznych testów, które umożliwiłyby diagnozę autyzmu.
Właściwa
diagnoza musi mieć podłoże w obserwacji dziecka, jego stopnia
komunikacji,
zachowania i stopnia rozwoju. Jednakże, ponieważ wiele objawów
autyzmu występuje
także w innych chorobach, lekarz musi wykonać wiele dodatkowych
badań, aby
wykluczyć inne przyczyny. Rozpoznanie choroby jest bardzo trudne,
gdyż
objawy są tak zróżnicowane. Ważne jest zatem zlokalizowanie
specjalisty, który ma doświadczenie w leczeniu autyzmu.
Jakie są najczęstsze objawy?
Jak zachowują
się osoby z autyzmem?

Dzieci autystyczne rozwijają się w zasadzie normalnie aż do 24-30
miesiąca, kiedy to rodzice mogą zauważyć opóźnienie w mowie, zabawach lub
kontakcie
z dzieckiem. Autyzm może się objawiać w następujących sferach:
-mowa rozwija się słabo lub wcale, używanie słów bez znaczenia,
porozumiewanie się gestami zamiast słów, słaba możliwość skupienia
uwagi
-dziecko woli spędzać czas samo niż z innym, nie interesuje się
zawieraniem przyjaźni, słaby kontakt wzrokowy, mało się uśmiecha
-nadwrażliwość na dotyk lub brak reakcji na ból, wzrok, słuch,
dotyk, ból, węch, smak mogą być mniej lub bardziej upośledzone
-brak spontaniczności lub pomysłowości w zabawach,
nie proponuje czynności, nie wymyśla zabaw
-nadpobudliwość lub otępienie, częste wybuchy złego humoru bez
powodu, uparte przywiązanie do jednego przedmiotu lub osoby, może
okazywać agresję lub autoagresję.
Jakie są
różnice?

Różnice między dziećmi autystycznymi są ogromne. Niektóre, z
mniejszym
stopniem autyzmu, mogą okazywać tylko niewielkie opóźnienie mowy i
większe
problemy w kontaktach ze środowiskiem. Mogą mieć przeciętnie lub
ponadprzeciętnie rozwiniętą mowę, lecz maja kłopoty z wyobraźnią,
lub ze współuczestniczeniem
w grze z rówieśnikami. Inne dzieci, z większym stopniem autyzmu,
mogą potrzebować pomocy z codziennymi potrzebami jak przejście przez
ulice lub zrobienie zakupów.
W przeciwieństwie do ogólnej opinii, wiele dzieci i dorosłych z
autyzmem utrzymuje
kontakt wzrokowy, okazuje uczucia, uśmiecha się i śmieje oraz
okazuje całą gamę
innych emocji, ale w różnym stopniu. Tak jak inne dzieci chorzy
reagują pozytywnie
lub negatywnie na środowisko. Autyzm może oddziaływać na to jak
reagują i utrudnić
im kontrolowanie ciała i umysłu. Choroba z czasem może zmienić się
lub nawet ustąpić. Jakkolwiek nikt nie może przewidzieć przyszłości
to są osoby autystyczne, które
prowadzą samodzielne życie. Są też tacy, którzy będą zawsze zależni
od rodziny
i placówek specjalistycznych. Osoby autystyczne mogą także mieć inne
choroby związane z praca mózgu, np. padaczkę, opóźnienie umysłowe
lub choroby genetyczne. Około 2/3 chorych objawia opóźnienie
umysłowe. U około 25-30% może rozwinąć się padaczka.
Czy istnieje
lekarstwo na autyzm?

Wiedza na temat autyzmu pogłębiła się ogromnie od czasu pierwszego
sformułowania autyzmu w 1943. Niektóre wcześniejsze dążenia do
uleczenia wydają się dziś nierealne
w świetle tego co jest wiadome na temat chorób mózgu. Wyleczyć
znaczy "przywrócić do zdrowia fizycznego, psychicznego, stanu
normalnego". W medycznym sensie nie ma leku na wyleczenie zmian w
mózgu, które są czynnikiem autyzmu. Aczkolwiek ciągle znajdujemy
lepsze sposoby rozumienia choroby i pomocy chorym w przystosowaniu
się. Niektóre symptomy mogą z czasem zelżeć, inne mogą zniknąć. Przy
właściwej opiece wiele zachowań autystycznych może być zmienionych
na lepsze, nawet do momentu, gdzie mogą one ustąpić. Niestety
,większość dzieci i dorosłych będzie okazywała pewne stopnie autyzmu
przez całe życie. Możliwe są różne rodzaje terapii w zakresie mowy,
zachowania, wzroku, słuchu, terapie muzyczne, a także leki i
zalecenia dietetyczne. Terapie
powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb chorego.

Źródło:
www.autism-society.org
|