
Różaniec jest jedną z najbardziej popularnych modlitw na
świecie. Sięgają do niej ludzie prości i wykształceni,
duchowni i świeccy. Jego forma modlitwy znana jest w innych
religiach, ale jako modlitwa maryjna charakterystyczna jest
dla katolików.
Do odmawiania różańca wielokrotnie zachęcała Matka Boża w
objawieniach: w Lourdes, w La Salette i w Fatimie. Wzywają
do niej nieustannie pasterze Kościoła, a szczególnie Ojciec
Święty Jan Paweł II: „Różaniec to moja ulubiona modlitwa!
(...). Wspaniała w swej prostocie i głębi. W tej modlitwie
powtarzamy po wielokroć słowa, które Dziewica Maryja
usłyszała od Archanioła i od swej krewnej Elżbiety. Z tymi
słowami łączy się cały Kościół. Na tle słów Zdrowaś Maryjo
dusza uzmysławia sobie zasadnicze wydarzenia z życia Jezusa
Chrystusa. (...). Modlitwa tak prosta i tak bogata. Z głębi
mojego serca zachęcam wszystkich do jej odmawiania”.
Postać różańca, którą znamy dzisiaj, nie powstała
jednorazowo, lecz kształtowała się przez wieki, przechodząc
różne etapy.

Od początku chrześcijaństwa wielu wiernych bardzo poważnie
traktowało słowa św. Pawła: „Nieustannie się módlcie” (1 Tes
5, 17). Odpowiedzią na to wezwanie, szczególnie w
środowiskach pustelniczych i zakonnych, były krótkie
formuły, wielokrotnie powtarzane, które skupiały myśli i
serca na Bogu. Znane są np. świadectwa o pustelniku św.
Pawle z Teb (III w.), który starał się odmawiać każdego dnia
trzysta razy Ojcze nasz. Do liczenia modlitw używał trzystu
kamyków, które kładł na kolana i stopniowo zrzucał w trakcie
modlitwy. Od VI w. używano sznura z paciorkami. Z IX w.
pochodzi najstarsze znane świadectwo, które wskazuje na to,
że jedną z takich formuł było zaczerpnięte z Ewangelii
pozdrowienie anielskie Zdrowaś Maryjo.
Średniowiecze odznaczało się niezwykłym nabożeństwem do
Matki Bożej. Wtedy to pojawił się zwyczaj odmawiania 150
Zdrowaś, co było inspirowane Psałterzem, który liczy 150
psalmów. Dlatego mówiono o „psałterzu Maryi”. Od XII w.
znany jest już zwyczaj przeplatania modlitwy Zdrowaś Maryjo
z Ojcze nasz. Również w średniowieczu, w czasie jednej z
wielkich epidemii dżumy, do pozdrowienia anielskiego dodano
drugą część: „Święta Maryjo, Matko Boża, módl się za nami
grzesznymi teraz i w godzinę śmierci naszej”.
Legenda o leniwym młodzieńcu

Nadanie modlitwie nazwy „różaniec” nie jest łatwe do
wyjaśnienia, choć wiadomo, że to róża jest od bardzo dawna
symbolem Matki Bożej. Być może wpływ miał tu istniejący w
średniowieczu zwyczaj przyozdabiania głowy wieńcem z
kwiatów. Wieniec ten w niektórych językach nazywano
„różańcem”. Wyjaśnienie może też przynosić XIII-wieczna
legenda, które opowiada o leniwym młodzieńcu. Jedynym
dobrem, jakie czynił, było codzienne splatanie wieńca,
którym przyozdabiał figurę Maryi. Za łaską Bożą wstąpił do
zakonu. Nie mógł jednak w klasztorze codziennie zbierać
kwiatów na wieniec i już zamierzał opuścić klasztor, gdy
pewien stary mnich udzielił mu takiej rady: „Jeśli chcesz
życiem nowym cieszyć Maryję Królową, ze szlachetnych czynów
wianek w każdy dzień niech dostanie. Wplataj weń słowa
chwały (...), po pięćdziesiąt Zdrowaś Maryjo codziennie
będziesz odmawiać. To już będzie cały wieniec, który Ona
bardziej ceni niźli lilie, niźli róże”. Ok. XV w. odmawianie
różańca połączono z rozważaniem życia Jezusa i Maryi.
Wyodrębniono 15 istotnych momentów z ich życia i powiązano
je z dziesiątkami Zdrowaś Maryjo. Tajemnice podzielono na
trzy części: radosne, bolesne i chwalebne.
Przez długi czas powstanie różańca kojarzono z postacią św.
Dominika, który miał go „otrzymać” od Matki Bożej podczas
objawienia. Niewątpliwie św. Dominik i jego bracia, wędrowni
kaznodzieje przemierzający świat, ogromnie przyczynili się
do rozpowszechnienia tej modlitwy. Także dominikanin, papież
Pius V, w 1569 r. osobnym dokumentem nadał różańcowi formę,
która przetrwała do naszych czasów, ale, jak widzimy,
różaniec rozwijał się stopniowo.
Zasmakować w poznawaniu Chrystusa

Najnowszy etap rozwoju różańca to zmiana, którą w wprowadził
Jan Paweł II. W 2002 r. ogłosił list apostolski O różańcu
świętym. Potwierdził wartość tej modlitwy, zachęcił do jej
praktykowania, a przede wszystkim wprowadził nowe tajemnice,
nazywając je tajemnicami światła. Obejmują one najważniejsze
wydarzenia z okresu publicznej działalności Jezusa,
począwszy od chrztu w Jordanie do ustanowienia Eucharystii.
Papież umiejscowił te tajemnice pomiędzy tajemnicami
radosnymi a bolesnymi. Ta nowość wprowadzona do modlitwy
różańcowej jest zarazem wskazówką, że odmawiając różaniec,
możemy rozważać także inne wydarzenia z Ewangelii, które
pozwolą pełniej ogarnąć w medytacji tajemnicę Chrystusa. Bo
taka jest istota różańca, jak to wyraził Jan Paweł II: „Ma
prowadzić ducha do zasmakowania w poznawaniu Chrystusa”.

Wydawać
by się mogło, że różaniec jest modlitwą wyłącznie maryjną. W
istocie jednak w jej centrum stoi Chrystus, który nas do
końca umiłował. To prawda, że gdy odmawiamy różaniec, Maryja
uczy nas odkrywać i rozumieć Boże tajemnice. „Maryja
zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim
sercu” (Łk 2,19) - „wszystkie te sprawy”, czyli słowa i
czyny Jezusa, verba et gesta, które objawiają nam Boga.
Modląc się na różańcu, stajemy się jakby naśladowcami Maryi.
Ewangelia, stopniowo przenikając naszą świadomość, umacnia
naszą wiarę i przybliża do Boga. W różańcu Maryja jest z
jednej strony orędowniczką, z drugiej zaś tą, która jako
jedna z nas doszła do pełnego zjednoczenia z Bogiem i jest
potwierdzeniem, gwarancją Bożych obietnic oraz źródłem
naszej nadziei - zmierzamy tam, dokąd Ona już doszła.
Streszczenie Ewangelii

Różaniec jest modlitwą dwuwarstwową. Specyficzna technika
modlitewna, która polega na powtarzaniu określonych słów,
jest przygotowaniem umysłu i serca do rozważania
najważniejszych wydarzeń z życia Chrystusa i Jego Matki,
stanowiących zarazem dzieje naszego zbawienia. Rytm i
melodyka słów w różańcu nieustannie podtrzymują więź z
Bogiem, pozwalają w skupieniu rozważać tajemnice, budzą
pragnienie głębszej wiary i otwierają na łaskę Bożą. Jan
Paweł II w liście O różańcu świętym napisał, że modlitwa ta
„należy do najlepszej i najbardziej wypróbowanej tradycji
kontemplacji chrześcijańskiej”.
Wydarzeń, które rozważamy w różańcu, zwanych tajemnicami,
jest po wprowadzeniu tajemnic światła dwadzieścia. Każdemu z
nich odpowiada dziesiątka różańca, czyli jedno Ojcze nasz,
dziesięć Zdrowaś Maryjo i jedno Chwała Ojcu.
Cztery części różańca są streszczeniem orędzia
chrześcijańskiego, mówią bowiem o wcieleniu (cz. I), o
królestwie Bożym, które nastało wraz z Chrystusem (cz. II),
odkupieniu (cz. III) i wyniesieniu do chwały (cz. IV).
Tajemnice radosne:
1. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie
2. Nawiedzenie św. Elżbiety
3. Narodzenie Jezusa
4. Ofiarowanie Jezusa w świątyni jerozolimskiej
5. Odnalezienie Jezusa w świątyni
Tajemnice radosne pomagają stopniowo zgłębiać prawdę, że Syn
Boży stał się „Bogiem z nami”, że zamieszkał w ludzkiej
wspólnocie i stając się bratem każdego człowieka, przyjął na
siebie ludzkie ciało i ludzki los.
Tajemnice światła:
1. Chrzest Jezusa w Jordanie
2. Objawienie się Jezusa na weselu w Kanie
3. Głoszenie królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia
4. Przemienienie Jezusa na górze Tabor
5. Ustanowienie Eucharystii
Tajemnice te przedstawiają słowa i znaki Jezusa, który
objawia Ojca, Jego hojność, miłosierdzie i miłość, Jego
niesłychaną troskę o człowieka. Przez objawienie Ojca i Jego
miłości Chrystus ukazuje się jako „Światłość świata”, jako
ten, który „rzuca światło przez Ewangelię”, a zarazem
ogłasza, że wraz z Jego przyjściem nastało już królestwo
Boże.
W tajemnicach bolesnych odsłania się pełnia Bożej miłości,
która jest silniejsza od całej potęgi zła, od lęku, pogardy
i nienawiści.
Tajemnice bolesne:
1. Modlitwa Jezusa w Ogrójcu
2. Biczowanie Jezusa
3. Ukoronowanie cierniem
4. Droga krzyżowa
5. Śmierć Jezusa na krzyżu
Rozpamiętując w modlitwie te wydarzenia, możemy sobie
uświadomić, za jak wielką cenę każdy z nas został wykupiony
z niewoli grzechu.
Bóg pragnie, by wszyscy ludzie byli zbawieni i mogli razem z
Maryją i ze świętymi cieszyć się życiem wiecznym w chwale.
Ten Boży plan, wypełniony już wobec Maryi, rozważamy w
tajemnicach chwalebnych:
Tajemnice
chwalebne:
1. Zmartwychwstanie Jezusa
2. Wniebowstąpienie Jezusa
3. Zesłanie Ducha Świętego
4. Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny
5. Ukoronowanie Maryi na Królową nieba i ziemi.

Wszystkie wydarzenia są potwierdzeniem Bożych obietnic dla
nas i zapowiedzią naszej chwały.
Pod koniec XIX w. papież Leon XIII pisał, że różaniec uczy
mądrego przeżywania swojej codzienności (cz. I), swoich
cierpień (cz. II) oraz nastawia na życie przyszłe (cz. III).
Jan Paweł II uzupełnił to „antropologiczne” spojrzenie na
różaniec, stwierdzając, że pozwala on pojąć prawdę o
człowieku: „Różaniec naprawdę pulsuje życiem ludzkim, by
zharmonizować go z rytmem życia”. Zatrzymując się w tej
modlitwie nad tajemnicą Chrystusa, prawdziwego Boga i
prawdziwego Człowieka, możemy niejako w zwierciadle
Chrystusa, w Jego świętym człowieczeństwie zobaczyć,
rozpoznać oraz zrozumieć siebie i swoje życie.
„Modlitwa tak łatwa, a równocześnie tak bogata - kończy swój
list apostolski o różańcu Jan Paweł II - naprawdę zasługuje,
by wspólnota chrześcijańska ponownie ją odkryła”. „Oby ten
mój apel - nalega Ojciec Święty - nie popadł w zapomnienie
niewysłuchany!”.
o. Cyprian Klahs OP
Źródło:
LINK!
|