
Osho urodził się 11 grudnia 1931
roku w wiosce Kuchwada, w stanie Madhya Pradesh, w Indiach.
Był najstarszym z jedenaściorga dzieci handlarza tkaninami, wyznawcy
dżinizmu. Pierwszych siedem lat życia spędził pod opieką dziadków,
którzy dali mu całkowitą swobodę życia tak, jak tego chciał,
wspierając go w eksperymentach poszukiwania sensu życia. Od wczesnej
młodości Osho wiele eksperymentował z różnymi praktykami
medytacyjnymi. Po śmierci dziadka (1938) przeniósł się do rodziców
do Gadawara, miasteczka liczącego 20.000 osób. Babka przeprowadziła
się tam razem z nim, pozostając jego najszczerszą przyjaciółką do
chwili swej śmierci w roku 1970. Była wówczas jego uczennicą.
W
wieku 14 lat, w roku 1946, Osho dostąpił pierwszego satori. Wiele w
tym czasie praktykował, co wywarło znaczący wpływ na jego zdrowie.
Rodzice i znajomi sądzili, że może wkrótce umrzeć. 21 marca 1953
roku, mając 21 lat, Osho dostąpił oświecenia: kulminacyjnego punktu
w rozwoju świadomości człowieka. W tym momencie zakończyła się jego
zewnętrzna biografia - jak sam to określa - i od tej pory żył w
stanie totalnej jedności z wewnętrznymi prawami życia. W tym czasie
kończy studia filozoficzne na uniwersytecie w Jabalpur, uzyskuje
stopień magisterski z wyróżnieniem pierwszego stopnia na
uniwersytecie w Saugar (1956), oraz wygrywa kolejne wszechindyjskie
konkursy w debatach. W 1957 roku otrzymuje stanowisko nauczyciela
sanskrytu w Raipur. W 1958 roku zostaje profesorem filozofii na
uniwersytecie w Jabalpur, gdzie naucza do 1966 roku.
Wiele podróżuje po
Indiach, wygłasza publiczne wykłady i spotyka
się z ogromnymi (liczącymi nieraz 50 do 100
tysięcy osób) grupami słuchaczy w całym kraju.
Porzuciwszy prace uniwersytecką dla uczenia
medytacji i podniesienia poziomu świadomości
człowieka, szybko zyskuje sławę nadzwyczaj
uzdolnionego mówcy. Wielokrotnie obnaża
fałszywość, niewiedzę, hipokryzje i przebiegłość
ortodoksyjnych przywódców religijnych i
politycznych na terenie całych Indii, za wszelką
cenę każdego człowieka, prawa do bycia sobą.
Cztery razy do roku prowadzi obozy medytacyjne.
W okresie tym znany jest jako Acharya Rajneesh.
W
1968 roku wprowadza własną rewolucyjną technikę medytacji
dynamicznej, która do dziś stosowana jest z ogromnym powodzeniem
przez lekarzy, terapeutów, nauczycieli i ludzi z innych dziedzin
nauki na całym świecie. Osiedla się w Bombaju, gdzie mieszka i
naucza do 1974 roku. Pod koniec lat sześćdziesiątych jego wykłady
prowadzone w hindi zaczynają ukazywać się w tłumaczeniu na język
angielski. W 1970 roku Osho, znany jako Bhagwan Shree Rajneesh,
zaczyna inicjować uczniów do neo-sannyasu. Neo-sannyas to dobrowolne
przyjęcie inicjacji od Osho, będące równocześnie formą skierowania
swego życia ku medytacji i przebudzeniu wewnętrznemu, ale bez
wyrzekania się życia światowego, rezygnacji z dotychczasowych zajęć
czy pełnienia funkcji społecznych. W tym czasie zaczynają do niego
przybywać pierwsi ludzie z Zachodu.
Wkrótce jego sława
rozprzestrzenia się po całym świecie, z
największym oddźwiękiem spotykając się w
Europie, Ameryce, Australii i Japonii. Obozy
medytacyjne odbywają się już co miesiąc, ale
Osho nie jeździ już po kraju, całą swoją energią
wspierając szybko rosnącą grupę swych
sannyasinów. W 1974 roku powstaje ashram w
Poonie. Od tej pory zajęcia z Osho nabierają
formy regularnych, codziennych wykładów
trwających około 90 minut, na przemian w hindi i
po angielsku. Jego wykłady prezentują wgląd we
wszystkie główne tradycje duchowe świata, od
jogi, poprzez zen, taoizm, tantrę, sufizm, po
mistyków i oświeconych.
Wieczorami odbywa się darshan, spotkanie indywidualne z
chętnymi do przyjęcia sannyasu lub konsultacje z uczniami i gośćmi
wizytującymi ashram. Podczas tych spotkań Osho odpowiada na pytania
związanych z rozwojem wewnętrznym człowieka. Zdrowie Osho zaczyna
słabnąć i coraz rzadziej widywany jest on w ashramie. Jego
zewnętrzna pomoc dla poszukujących ogranicza się do wykładów i
darshanów, których nie przerywa ani na jeden dzień.

W
ashramie zaczynają być prowadzone grupy medytacyjne, łączące
wszelkie możliwe formy przebudzenia świadomości, od
tradycyjnych metod wschodu po współczesne praktyki
psychoterapeutyczne. Z całego świata przybywają
najznamienitsi ludzie z branży psychoterapeutycznej i w 1980
roku ośrodek zyskuje sławę "najlepszego ośrodka rozwoju i
terapii na świecie". Co roku do ashramu przyjeżdża około stu
tysięcy osób. Poona staje się Mekką dla poszukujących z
całego świata - mimo usilnych starań rządu i ortodoksyjnych
organizacji religijnych Indii dążących do stłumienia
dynamicznie rozwijającego się centrum rozwoju duchowego.
W 1980 roku członek tradycyjnej sekty hinduskiej próbuje
dokonać zamachu na Osho. Ashram Osho jest już największym tego
rodzaju ośrodkiem na świecie. Liczba uczniów Osho - tych, którzy
przyjęli sannyas - sięga dwustu pięćdziesięciu tysięcy. W 1981 roku
pogarsza się stan zdrowia Osho i konieczny okazuje się wyjazd na
leczenie do USA. W marcu, po niemal piętnastu latach codziennych
wykładów i darshanów, Osho rozpoczyna okres trzyletniego milczenia.
Wkrótce po przybyciu Osho do Ameryki sannyasini zakupują pustynny
teren w stanie Oregon o powierzchni 26.000 hektarów i budują
ośrodek, do którego zapraszają Osho i gdzie szybko wraca on do
zdrowia. W niesamowitym tempie powstaje wzorcowy ośrodek liczący
wkrótce 5. 000 stałych mieszkańców. Coroczne festyny przyciągają
około 20.000 gości z całego świata. Ośrodek zyskuje status miasta o
nazwie Rajneeshpuram.
Równolegle na całym świecie powstają ośrodki i
komuny organizowane przez uczniów Osho. Osho składa wniosek o
udzielenie mu prawa stałego pobytu jako przywódcy religijnemu.
Odmowa uzasadniana jest tym, że człowiek milczący nie może być
przywódcą religijnym. Od początku pobytu Osho w USA liczne agencje
rządowe, w tym służby imigracyjne, FBI, Wydział Skarbowy i inne,
usiłują szkalować ośrodek i wydają miliony dolarów z pieniędzy
podatników na zbieranie materiałów przeciwko komunie i Osho. Trwają
liczne dochodzenia - bez dopełnienia wymaganych formalności
prawnych. Politycy wszystkich szczebli wygłaszają płomienne
przemówienia przeciwko Rajneeshpuram i Osho, nigdy nie odwiedziwszy
ośrodka i nigdy nie zobaczywszy Osho.
W październiku
1984 roku Osho ponownie zaczyna wygłaszać
wykłady w swojej rezydencji, a od lipca 1985
roku zaczyna prowadzić wykłady publiczne. 14
września 1984 roku nagle wyjeżdża z ośrodka
grupa osób zarządzających komuną, wychodzi też
na jaw wiele aktów bezprawia dokonywanych przez
te osoby. Osho
zaprasza władze do zbadania tych kwestii w samym ośrodku, co zostaje
wykorzystane przez policję i tajne służby do napastowania
mieszkańców i wtrącania się w prywatne życie sannyasinów. 29
października Osho wraz z grupą sannyasinów zostają aresztowani i
porwani przez władze lokalne i federalne. Nakazu aresztowania nie
było. Kaucja umożliwia zwolnienie wszystkich sannyasinów, Osho
pozostał jednak w rękach policji i służb "bezpieczeństwa".
Przewiezienie go do sądu, w zwykłych warunkach trwające około 5
godzin, zajmuje osiem dni.
Po drodze Osho
jest ukrywany przed opinią publiczną, nie wolno
mu kontaktować się z kimkolwiek z zewnątrz
(nawet z adwokatem). Pod fikcyjnym nazwiskiem
(co mogłoby umożliwić zlikwidowanie go bez
pozostawienia jakiegokolwiek śladu) zostaje
osadzony w więzieniu. W tym czasie dokonane
zostały trzy próby zamachów na Osho (uwięzienie
w celi z człowiekiem śmiertelnie chorym,
podłożenie bomby w więzieniu, w którym chwilowo
przebywał i otrucie talem). Dwunastodniowa makabra kończy się publicznym
procesem, w którym Osho zostaje oskarżony o przestępstwa imigracyjne
i skazany na deportację i ogromną grzywnę. Oskarżyciele ostrzegają
adwokatów Osho, że jeśli będą usiłowali dochodzić prawdy, proces
może przedłużyć się na całe lata, a Osho w tym czasie umrze w jakimś
więzieniu.
Wobec tego adwokaci Osho postanawiają potwierdzić dwa z
35 zarzutów, co pozwoli wydobyć go z rąk "sprawiedliwości".
Oskarżyciel procesowy przyznaje w publicznej wypowiedzi, że celem
rządu było przede wszystkim zniszczenie komuny, do czego usunięcie
Osho zdecydowanie by się przyczyniło. Mówi też, że nie chciano z
Osho uczynić męczennika, oraz, że nie istniały jakiekolwiek dowody
potwierdzające oskarżenie. Tego samego dnia, w którym zapada wyrok,
Osho odlatuje prywatnym samolotem do Indii. Tydzień później
sannyasini podejmują decyzję opuszczenia Rajneeshpuram. W grudniu
1985 roku najbliżsi współpracownicy Osho zostają wydaleni z Indii.
Rząd indyjski próbuje w ten sposób pozbawić Osho możliwości
prowadzenia jakiejkolwiek działalności. Osho odlatuje do Kathmandu
(Nepal), gdzie wznawia codzienne wykłady.
W lutym 1986 roku rząd
nepalski odmawia wydawania wiz odwiedzającym go gościom i
współpracownikom. Osho odlatuje swym samolotem w poszukiwaniu
terenu, gdzie mógłby prowadzić swobodne życie. W Grecji uzyskuje
30-dniową wizę turystyczną. Po 18 dniach policja dokonuje włamania
do willi reżysera filmowego, w której Osho przebywa i udziela
wykładów, aresztuje go pod groźbą użycia broni i przewozi na
lotnisko. Środki przekazu publicznego twierdzą, że akcja policji
dokonana została z inicjatywy rządu i kościoła greckiego. Kler
ortodoksyjny groził podpaleniem willi, w której przebywał Osho - o
ile nie zostanie on deportowany. W ciągu następnych dwóch tygodni
Osho próbuje znaleźć inne miejsce pobytu.
W 17 krajach
Europy i obu Ameryk odmówiono mu wiz. Kanada
odmówiła nawet zgody na lądowanie jego samolotu
celem uzupełnienia paliwa. Antigua, Holandia,
Niemcy i Włochy nie wydały mu zezwolenia nawet
na chwilowy pobyt na lotnisku. W ostatniej
chwili Urugwaj zaprosił Osho z możliwością
stałego pobytu. Tuż przed publicznym ogłoszeniem
zgody na stały pobyt, prezydent Urugwaju
otrzymuje telefon z Waszyngtonu grożący zadaniem
natychmiastowej spłaty długów i odmową
udzielania jakichkolwiek pożyczek pieniężnych ze
strony USA dla Urugwaju, jeśli Osho pozostanie w
tym kraju. Cztery dni później Osho wyrusza w
dalszą drogę. Po chwilowym pobycie na Jamajce i
w Portugalii Osho postanawia wrócić do Indii. 29
lipca 1986 roku przybywa do Bombaju. W styczniu
1987 roku Osho przenosi się do ashramu w Poonie.
Wokół Osho i jego
nauczania powstało wiele nieporozumień.
Spontaniczność wypowiedzi, głębokie poczucie
humoru, które nie zawsze jest w porę zauważane,
wreszcie brak świadomości słuchaczy w
odniesieniu do własnego miejsca w życiu i
własnej interpretacji wydarzeń toczących się
wokół, sprzyjają przyjmowaniu powierzchownych
opinii. Trzeba
pokory i zrozumienia, by nie niszczyć tego, czego nie rozumiemy,
tego, co jest inne od naszych poglądów, tego, co nie stanowi
poklasku dla sposobu życia, którym się delektujemy. Osho działa jak
lustro: w jego powierzchni odbijają się wszystkie nasze wady i
wszystkie zalety.
Przy tym nie narzuca się on nikomu, nie wkracza w
twe życie z przymusem, zobowiązaniami, nie stawia cię w sytuacji bez
wyjścia i bez wyboru. Jeśli decydujesz się korzystać z jego wglądu,
nie neguj tego, co jest ci nieznane, korzystaj z tego dla swego
własnego rozwoju, dla wyjścia poza błędne koło kar i nagród, w
którym egzystujemy od pierwszych dni życia.

Tekst
opracowany przez Osho Multiversity,
Poona, India
|