Oto postanowienia
Soboru Trydenckiego na temat Eucharystii:
1. "Jeżeli ktokolwiek
zaprzeczy, że ciało i krew razem z duszą i Bóstwem naszego Pana
Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus są prawdziwe, rzeczywiście i
cieleśnie obecnie
w sakramencie Przenajświętszej Eucharystii i jeżeli twierdzi, że
jest On tam tylko w sposób symboliczny - to niech będzie przeklęty!"
2. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, że materia chleba i wina pozostaje w sakramencie
Przenajświętszej Eucharystii razem z ciałem i krwią naszego Pana
Jezusa Chrystusa... - niech będzie przeklęty!"
3. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, że Chrystus - Jednorodzony Syn Boga nie powinien być
czczony w świętym sakramencie Eucharystii i publicznie uwielbiony (w
Latrii), i, że nie należy Mu oddawać czci w zewnętrznych, uroczystych
procesjach zgodnie z chwalebnymi i powszechnymi obrzędami i
zwyczajami Kościoła Świętego i, że uwielbiający Go są bałwochwalcami
- niech będzie przeklęty!".
4. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, że w Mszy nie jest ofiarowana Bogu prawdziwa ofiara, lub
że to, co jest ofiarowane, to nic innego jak tylko Chrystus oddany
do zjedzenia, to niech będzie wyklęty".
5. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, że przez słowa Czyńcie to na moją pamiątkę", Chrystus nie
uczynił apostołów kapłanami, lub, że nie ustanowił", że oni sami oraz
inni kapłani mają ofiarować Jego ciało i krew, to niech będzie
przeklęty".
6. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, że ofiara mszy ma na celu jedynie oddanie chwały i
dziękczynienie, lub, że jest jedynie upamiętnieniem ofiary spełnionej
na krzyżu i, że nie ma w niej mocy przebłagalnej, lub, że przynosi ono
pożytek jedynie temu, kto ją przyjmuje i nie powinna być ofiarowana
za żywych jak i umarłych, z przyczyny grzechów, kary uświęcenia oraz
innych potrzeb, to niech będzie przeklęty".
7. "Jeżeli ktokolwiek będzie
twierdził, ze przez ofiarę Mszy popełniane jest bluźnierstwo wobec
najświętszej ofiary Jezusa Chrystusa na krzyżu, niech będzie
przeklęty".
Na temat Eucharystii Biblia wypowiada się
następująco:
1. Ustanowienie eucharystii:
"A gdy oni jedli, wziął Jezus chleb i pobłogosławił, łamał i dawał
uczniom, i rzekł: Bierzcie i jedzcie, to jest ciało moje. Potem
wziął kielich i podziękował, dał im, mówiąc: Pijcie z niego wszyscy;
albowiem to jest krew moja nowego i wiecznego przymierza, która się
za was i za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów.
Ale powiadam wam: Nie będę pił odtąd z tego owocu winorośli aż do
owego dnia, gdy go będę pił z wami na nowo w Królestwie Ojca mego. A
gdy odśpiewali hymn, wyszli ku Górze Oliwnej." - Mt. 26, 26-30.
porównaj: Mr.14, 22-26, Łk. 22, 14-20, a także Jan 17, 1-26.
2. Napomnienie Apostoła Pawła
do godnego spożywania eucharystii (Wieczerzy Pańskiej:"(20) Tak
więc, gdy się zbieracie, nie ma u was spożywania Wieczerzy Pańskiej.
(21) Każdy bowiem już wcześniej zabiera się do własnego jedzenia, i
tak się zdarza, że jeden jest głodny, podczas gdy drugi jest
nietrzeźwy. (22) Czyż nie macie domów, aby tam jeść i pić? Czy
chcecie znieważać Boże zgromadzenie i zawstydzać tych, którzy nic
nie mają? Cóż wam powiem? Czy będę was chwalił? Nie, za to was nie
pochwalę. (23) Ja bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem,
że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb (24) i
dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: To jest Ciało moje które za was
będzie [wydane]. Czyńcie to na moją pamiątkę! (25) Podobnie,
skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym
Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na
moją pamiątkę! (26) Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie
kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie. (27) Dlatego też kto
spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała
i Krwi Pańskiej. (28) Niech przeto człowiek baczy na siebie samego,
spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha. (29) Kto bowiem
spożywa i pije nie zważając na Ciało [Pańskie], wyrok sobie spożywa
i pije. (30) Dlatego to właśnie wielu wśród was słabych i chorych i
wielu też umarło. (31) Jeżeli zaś sami siebie osądzimy, nie będziemy
sądzeni. (32) Lecz gdy jesteśmy sądzeni przez Pana, upomnienie
otrzymujemy, abyśmy nie byli potępieni ze światem. (33) Tak więc,
bracia moi, gdy zbieracie się by spożywać [wieczerzę], poczekajcie
jedni na drugich! (34) Jeżeli ktoś jest głodny, niech zaspokoi głód
u siebie w domu, abyście się nie zbierali ku potępieniu [waszemu].
Co do reszty, zarządzę, gdy do was przybędę. " - 1 Kor. 11, 20-34.
3. Niepowtarzalność ofiary
Jezusa: "Chrystus bowiem wszedł nie do świątyni, zbudowanej rękami
ludzkimi, będącej odbiciem prawdziwej (świątyni), ale do samego
nieba, aby teraz wstawiać się za nami przed obliczem Boga, nie po
to, aby się często miał ofiarować jak arcykapłan, który co roku
wchodzi do świątyni z krwią cudzą. Inaczej musiałby cierpieć wiele
razy od stworzenia świata. A tymczasem raz jeden ukazał się teraz na
końcu wieków na zgładzenie grzechów przez ofiarę z samego siebie. A
jak postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd, tak Chrystus raz
jeden był ofiarowany dla zgładzenia grzechów wielu, drugi raz ukaże
się nie w związku z grzechem, lecz dla zbawienia tych, którzy Go
oczekują" - Heb 9, 24-28
4. Niepowtarzalność ofiary
Jezusa: "Na mocy tej woli uświęceni jesteśmy przez ofiarę ciała
Jezusa Chrystusa raz na zawsze. Wprawdzie każdy kapłan staje
codziennie do wykonywania swej służby, wiele razy te same składając
ofiary, które żadną miarą nie mogą zgładzić grzechów. Ten
przeciwnie, złożywszy raz na zawsze jedną ofiarę za grzechy, zasiadł
po prawicy Boga, oczekując tylko, aż nieprzyjaciele Jego staną się
podnóżkiem nóg Jego. Jedną bowiem ofiarą udoskonalił na wieki tych,
którzy są uświęcani." - Heb 10, 10-14