Tybetańskie słowo Bardo odnosi się do egzystencji duszy pomiędzy
ziemskimi wcieleniami, jest stanem, w którym dusza przebywa po
śmierci.
W "Tybetnskiej księdze
zmarłych" opisane są doświadczenia z bardo, sześć
różnych stanów - dywizji dobrych i złych.
1. Deva
2. Asura
3. Człowiek
4. Zwierzę
5. Prety - głodny duch
6. Naraka
DEVA
-
Odmienna istota niż człowiek, bardziej potężna, długowieczna.
Pochodzi od słowa "devata",
"devaputra"- syn
Boga.
Deva jest istotą niewidzialną przez fizyczne oczy człowieka.
Natomiast może ich ujrzeć osoba, która posiada supernaturalne
zdolności i otworzone trzecie oko. Również ich głosy są
rozpoznawalne przez tych ludzi. Zamieszkują inny plan niż człowiek.
Posiadają swoją hierarchię w zależności od ich narodzenia we
Wszechświecie.
1. Arupyadhatu - nie
posiadają fizycznej formy a ich życie przebiega na bardzo
zaawansowanym stopniu spirytualnym.
2. Rupadhatu - posiadają
fizyczną formę, zamieszkują w niezliczonych niebach tak
zwanych "deva światach". które są ułożone
warstwami ponad Ziemią.
Dzielą się na pięć grup:
a. Suddhavasa
b. Brhatphala
c. Subhakrtsna
d. Abhasvara
e. Brahma.
Każda z tych grup różni się od siebie stopniem, ale komunikują
się między sobą i mogą się przemieszczać.
Jednak grupy będące niżej nie posiadają tej samej wiedzy co
Deva na wyższych planach.
3. Kamadhatu - posiadają
fizyczną formę.
Ich życie przebiega podobnie jak człowieka, ale żyją bardzo długo
i mają większe zadowolenie ze swojego życia.
Kamadhatu przebywają w czterech niebach i kontaktują się między
sobą nawzajem.
a. Parinirmita
b. Nirmanarat
c. Tusita
d. Yama - zamieszkują w górach, w okolicach starożytnego Sumeru.
Słowem deva często określa się aniołów, jest bardziej
popularne w użyciu na Zachodzie.
W Tybecie Deva znaczy Bóg lub anioł.
Buddyści uważają deva za śmiertelnych, żyją bardzo długo
ale w swoim czasie po tysiącach przeżytych lat odchodzą.
Po swojej śmierci odradzają się w odmiennej kategori Deva.
Również wielu z nich wybiera ziemskie życie w ciele człowieka.
Ludzie twierdzą, że Deva nie są wszechwiedzący niczym Bóg
ale posiadają wiedzę na poziomie Buddhy. Są oświeceni ale
ich moce są ograniczone. Nie uchodzą też za doskonałych,
wielu z nich posiada wielką dumę, są ignorantami a nawet
cechuje ich zazdrość i złość.
Wszystkie te ich cechy sprawiają, że odradzają się we właściwych
dla siebie światach. O Deva krążą jeszcze inne opinie,
czasami bardzo sprzeczne.
ASURA
-
Hinduizm określa tą grupę jako przeciwną do Deva. Mówi się
o nich, że są demonami. Obie grupy są synami Kashyapa. Buddyści
rozróżniają sześć grup Ashurów.
CZŁOWIEK
-
Buddyści dali ludzkiej formie bardzo specyficzny status. Człowiek
jest jedyną formą, która może osiągnąć oświecenie
podobnie jak Buddha.
Człowieka oświecenie jest długim procesem, w którym
przechodzi wiele poziomów świadomości, od wielkiego cierpienia
aż do Boskiej radości.
Buddyści spisali w wielu punktach jak człowiek powinien wzrosnąć
w Buddhę. Mocno podkreślają moralność i współczucie dla
innych.
ZWIERZĘ
-
Według doktryny buddystów forma zwierzęcia jest niższa niż
ludzka, ale obie te grupy posiadają wspólne cierpienie.
Również twierdzą, że dusza ludzka może odrodzić się w
innym życiu w formie zwierzęcej a dusza zwierzęcia może
odrodzić się w ciele ludzkim.
Między zwierzęciem i człowiekiem bywają podobne relacje. Człowiek
może zjeść zwierzę a zwierzę może zjeść człowieka.
Zwierzęta i ludzie obawiają się jednakowo o swoje życie.
Buddyści występują przeciwko zabijaniu zwierząt, leczą ich
choroby, gaszą pożary lasów aby nie ucierpiały zwierzęta.
Opiekują się również ptakami.
Są wegetarianami. Jedzenie mięsa uważają za poważne
wykroczenie przeciw naturze. Określili dziesięć typów różnego
mięsa, które według nich zabrania się jeść człowiekowi:
mięso człowieka, słonia, konia, psa, węża, tygrysa,
lamparta, niedźwiedzia, hieny. Kto nie przestrzega twego prawa
cieszy się u nich bardzo złą opinią.
PRETA
- głodny duch -
W tej grupie znajdują się dusze ludzkie, które były w swoim
życiu bardzo zazdrosne, posiadały głód na wszystkie dobra
łącznie z jedzeniem.
Są niewidzialne dla ludzkich oczu. Dokuczają ludziom w
mentalny sposób.
NARAKA
-
W dokładnym tłumaczeniu znaczy piekło albo czyściec. Do tej
grupy należą wszyscy, którzy spowodowali cierpienie innych
podczas swojego poprzedniego życia.
Buddyści opisują osiem poziomów zimnego Naraka i osiem poziomów
gorącego Naraka. W zależności od przewinień spotyka każdego
zasłużona kara.
Uważają, że ci którzy spędzili życie w dobry sposób
trafiają po swojej śmierci do spokojnych miejsc, gdzie mogą
odpocząć i właściwie przygotować się do następnych
narodzin.
Każda dusza, która powraca z Ziemi jest oznaczona swoim
kolorem. Jest on świadectwem w jaki sposób spędziła swoje życie.
Vancouver
24 June 2007
WIESŁAWA
|