NATURALNE LECZENIE

UBRANIE SATTVA, RAJAS, TAMAS - AYURVEDA

Według nowoczesnych nauk Wszechświat składa się z podstawowych fizycznych cząsteczek, które zawierają: elektrony, protony, neutrony, mezony, kwarki i gluony.

Na poziomie duchowym Wszechświat składa się z czegoś jeszcze bardziej subtelnego, z trzech elementów, zwanych triguna: sattva, rajas, tamas, (gun - subletny element).

Nasz umysł jest zbiorem myśli, które również można podzielić na trzy rodzaje, podobnie jak resztę zjawisk, które tworzone są z trzech gun: sattvik, rajas, tamas.

Wszystkie razem tworzą mayę (iluzję), która rządzi naszymi ciałami fizycznymi i składnikami naszego subtelnego świata: całej materii brutto.

Nasza Dharmakshetra (ciało ludzkie) jest złożone z całej sieci tych trzech energii. W życiu człowieka wszystko jest ważne: słowo, dotyk, smak, zapach, kształt, czyn, pożywienie, ubranie - wspólna współpraca wszystkich tych energii, właśnie stąd tworzą się różne wibracje w naszym ciele na zasadzie przyciągania i odpychania. Nawet kiedy z jednej strony coś przyciągamy to innym elementem odepchniemy jeśli nie umiemy tych elementów zharmonizować, czy to będzie pożywienie, czy ubranie lub nasze środowisko. W naszym życiu nawet kurz jest istotny. Osoba sama dopasowuje swoją odzież, środowisko, pożywienie. Wtedy jej energie kształtują się i zmieniają na pozytywne albo negatywne. Kiedy człowiek przechodzi na wyższe pola świadomości lub spada na niższe wtedy zmienia się również jego kolorystyka ubrania i środowiska, w którym przebywa.

Jeśli chcemy prawidłowo funkcjonować, należy uważać, aby nie było tarć pomiędzy niedopasowanymi elementami, które nas otaczają, ponieważ to ma wielki wpływ na nasz świat energii, a z tym wiąże się nasze samopoczucie, zdrowie i rozwój duchowy.
I tak noszone przez nas ubranie może dodać nam temperamentu, wyciszyć nas albo może wprowadzić w stan niepokoju i zmartwienia. Podobnie jak niezharmonizowa żywność, po której nabawiamy się zatrucia.

Ważne jest z jakich tkanin są nasze ubrania. Dla naszego zdrowia, samopoczucia i duchowego rozwoju najlepsze będą ubrania z czystych organicznych tkanin, z użyciem naturalnych barwników, bez użycia żadnych środków chemicznych. Najbardziej praktyczna jest bawełna, wełna, jedwab, znane są też materiały wykonane z lnu, soi, kukurydzy, bambusa, kaktusa, wszystkie emanują spokojną aurą, która koi zmysły.

Ubrania także dzieli się na triguna: sattva, rajas, tamas.

Sattva - to jedwab i naturalne tkaniny, które są lekkie. Lekkość usuwa duchowe cierpienia, redukuje negatywne energie. Sattvik mocno chroni nas przed negatywnymi energiami. Energia sattva prowadzi do czystości, jest najbliższa boskości, stąd kiedy jej przewaga w ciele dana osoba charakteryzuje się wytrwałością, cierpliwością, umiejętnością przebaczania, jest zrównoważona, pokorna, życzliwa, pełna prawdy, miłości i duchowego rozwoju. Sattva ma pełną kontrolę nad emocjami, myślami i działaniami.

Tamas powoduje zanieczyszczenia, brak aktywności, równowagi, nieetyczne zachowanie, lenistwo, uzależnienia, ogólnie zły charakter. Najbardziej przywiązuje się do spraw doczesnych. Często cierpi na depresję maniakalną i choroby psychiczne.

Rajas - jest paliwem dla dwóch pozostałych (sattva i tamas), czyli doprowadza obie do działania. W zależności od tego, która energia dominuje w człowieku: sattva czy tamas, takie będą działania danej osoby. Jeśli jest inteligentna, dobra, twórcza, życzliwa, pomocna, kochająca, współczująca, dziala bezinteresownie będzie produkować cnoty na wyższych polach. Niskie wartości: egoizm, zakłócona etyka, wymuszona grzeczność, zła reakcja, złość, zazdrość, dumna, chciwość, pomoc innym ale na zasadzie zysku, kiedy ma nadmierne pragnienia i marzenia da paliwo dla energii tamas. Od naszych decyzji i emocji zależy kształtowanie energii w naszym ciele.

Celem naszego życia jest przechodzenie z niższej tamas do najwyższej energii sattvik, a w końcu do stanu jedności z Bogiem.

Ważne jest w życiu jaką energią się otaczamy, dzięki temu możemy przejść na ścieżkę Dharmy lub Adharmy. Człowiek nie może cały czas przebywać na jednej z tych energii, wszystkie trzy biorą intensywny udział w naszym życiu, Aby prawidłowo istnieć w świecie materii człowiek nie może żyć na bazie jednej guny. Będą wystepwać wszystkie trzy guny lecz u każdej osoby na różnym poziomie. I tak osoby sattvik będą posiadały co najmniej 50% energii sattva, 30% rajas, 20% tamas. Aby normalnie funkcjonować energia tamas nie może być mniejsza niż 20%. Bywa w życiu niektórych ludzi, że osiągają 80% sattva, rozpuszczając dwie pozostałe energie do różnych bardzo niskich wartości. Bywa także, że osoby posiadają 80% tamas, co daje dalekie odchylenie od energii duchowych. Zwiększając sattva do 80% i wyżej osoba zbliża się do najwyższego duchowego poziomu, wtedy wyraźnie widać, że odrywa się od świata materii, mniej czasu poświęca na ziemskie sprawy, kiedy osiąga 100% całkowicie łączy się z Bogiem.

Triguna w ciele wpływa również na sen.

1. Sattvik osoby sypiają bardzo krótko, wystarczy im 3-5 godzin snu na dobę i posiadają bardzo wysoką duchową moc.
2. Rajasik, 7-9 godzin, posiadają niewielką duchową moc
3. Tamasik, 12-15 godzin, ich duchowa moc jest niezwykle niska.

Ludzi wibrujących najwyższą wibracją można poznać między innymi po ich ubraniach, a właściwie po doborze kolorów i różnych elementów dekoracyjnych.

Sattvik osoby są inteligentni, mądrzy, utrzymują równowagę, skromni, pełni dobroci i łaski. Jeśli sattva mocno dominuje zawsze widać u nich dużą siłę, która potrafi łączyć wszystkich ludzi. Osoby z małą przewagą sattva często są ściągani ponownie do poziomu rajas. Sattva ubierają kolory żółte, niebieskie, różowe, białe, wszystkie jasne odcienie. Lubią szlachetne kamienie, perły, muszle.

Rajas to ludzie pasji, pragnienia, często chciwi, potrafią zakłócić istniejącą harmonię. Osoby z małą przewagą rajas są ściągani w kierunku tamas, w dół. Z reguły są to ludzie ciężko pracujący, często tylko dla pieniędzy, ponieważ bywają zbyt chciwi, aby zamieniać je na rzeczy materialne i na inne potrzeby życia. Mają wielkie huśtawki nastrojów; wpadają albo w wielką euforię albo w potężną depresję. Lubią kolory czerwone, pomarańczowe, kolorowe wzory. Ubierają wszystkie ozdoby, ale najwięcej ze złota.

Tamas, to ignoranci, próżniacy, nie są zainteresowani czymkolwiek, ogólnie większą część życia spędzają na spaniu, piciu alkoholu, biorą narkotyki. Rzadko próbują coś zmienić, nie są zainteresowani życiem innych ludzi, ale lubią wyrażać o nich swoje opinie, najczęściej niesłuszne. Ich działania są samodestruktywne. Najczęściej ubierają się w ciemne kolory: przede wszystkim czarne, z dziwnymi wzorami. Zakładają ciężkie metalowe ozdoby, ciężkie pasy, lubią tatuaże.

I tak obserwując tylko jak dana osoba ubiera się można wyciągnąć daleko idące wnioski co do jej stanu duchowego.

Jakie znaczenie mają elementy ubrań na nasze emocje?

Osoba z energią sattvik nie może zbyt długo nosić ciemnych ubrań, ponieważ wpływają na nią niepokojąco wibrując przeciwną energią do jej osobowości. Również podobnie będzie wyglądać jej środowisko i przedmioty codziennego użytku. Ci, którzy noszą ubrania pastelowe, jasne, doświadczają stabilności i spokoju. Nosząc zbyt długo ubrania rajas w kolorze czerwonym i pomarańczowym osoby mogą doświadczać lekkomyślności. Tamas, ekstrawagancji i samowolnego zachowania.

Jak długo nosić jedno ubranie,
czy ubierać codziennie to samo czy zmieniać?

Niektórzy ludzie uważają, że ubrania noszone latami są oznaką prostoty życia, a nowe oznaką egoizmu. Niektórzy noszą stare ubrania wiele lat nawet ich nie piorąc, a w nich zbierają się energie ramas i tamas, wtedy one zaczynają dominować. Toteż ubrania powinny być zmieniane, systematycznie prane i wymieniane na nowe.

Ważne jest, aby ten rozdział życia dobrze zrozumieć. Ważne jest co zakładamy w nocy do spania, ważne co nosimy w dzień, a nawet po zachodzie słońca.

Po zachodzie słońca kiedy następuje ciemność nasilają się ruchy negatywnej energii. O tej porze jest najwięcej morderstw, przestępstw. Przepływ energii z naszej odzieży może nam pomoc odbić negatywną energię, więc jest to bardzo ważne co ubieramy.

Ubrania sattvik pomagają w uzyskaniu Bożych częstotliwości, chronią nas przed negatywnymi energiami. Tamasik przyciągną negatywne energie.

Ludzie sattvik będą przede wszystkim w kolorach żółtych, różowych i niebieskich, wszystkich odcieni.

Żółty - kolor oświecenia, optymizmu, radości, obietnicy, szczęśliwej przyszłości, iskra twórczej myśli. Mocno stymuluje układ nerwowy, aktywuje pamięć, komunikacyjny.

Różowy -jest kolorem pośrednim między rajasik i sattvik, pochodzi od czerwieni i bieli. Jest to kolor szczęścia, miłości, wskazany kiedy jesteśmy zmęczeni, stymuluje energię, zwiększa przepływ krwi, poprawia oddech, tętno, bicie serca, wspiera zaufanie i działania. Zmniejsza złe zachowania, toteż często spotyka się go w więzieniach.

Biel - czystość, neutralność bezpieczeństwo, dlatego ubierają go lekarze. Mówi się, że biały płot broni przed złem dom, za takim płotem jest szczęśliwy dom.
Biały kolor wpływa na czystość umysłu, zachęca nas, aby usunąć śmieci i przeszkody, umożliwia nowe początki.

Niebieski jest symbolem boskości, godny zaufania, zaangażowania, uleczania. Jest kolorem oceanu i nieba, które towarzyszy nam przez całe życie. Jest kolorem ducha wysoko rozwiniętego. Niektórzy kolor niebieski postrzegają jako zimny i nieczuły, ale ten tylko chłodzi i uspakaja psychikę, oczyszcza ze substancji chemicznych, ucisza. Ludzie o niższych energiach będą go unikać. Ponadto podnosi głębokość myśli, wzmacnia wiarę w Dharmie, ochrania i umożliwia transformację poprzez wspaniały elektryczny impuls dla układu nerwowego.

Fioletowy - pośredni między rajasik i sattvik, pochodzi od czerwonego i niebieskiego. Może powodować spokój i niepokój, w zależności jaki będzie nasz wydźwięk. Jest uznawany za kolor królewski, daje poczucie duchowości, zachęca do twórczości.

Biały kolor z naturalnej tkaniny to zasada Nirguny - najwyższej rzeczywistości, która przenika Wszechświat, czyli - Bóg jest Absolutem. Najbardziej wskazane sattvik ubrania dla dzieci są w kolorze białym z czystej bawełny. Biała bawełna wchłania boskie cnoty, w nocy daje stabilność i ochronę. Nie dotyczy to tkanin z przędzy syntetycznej.

Rajas lubią najbardziej czerwone, pomarańczowe, i kolorowe wzory.

Czerwony - jest przede wszystkim związany z ilością energii na poziomie materialnym, uznawany za mocno pobudzający, ciekawski, zwraca uwagę. Wpływa na nasze ciało fizyczne, nie tylko zwiększając nasz entuzjazm, podnosi ciśnienie krwi, bicie serca, puls, zachęca do działania, zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Pomarańcz - pochodzi od czerwieni i żółci, jest pośrednikiem między energia sattvik i rajasik. Może być pozytywny i negatywny. Budzi radość, ale bardzo jaskrawe odcienie mogą wywołać złość. Stymuluje naszą aktywność, poprawia apetyt, zachęca do towarzystwa.

Zieleń - zajmuje najwięcej miejsca, jest kolorem wszechobecnym w przyrodzie obok niebieskiego. W zależności od odcieni może być kolorem między energią sattvik i rajasik, ale niektóre odcienie bardzo ciemne, brunatne mogą być między rajasik i tamasik i mogą zaniżać nasze wibracje, co przyniesie nam złe samopoczucie a na dłuższą metę nawet choroby.

Jasny zielony łagodzi, uzdrawia, odpręża, łagodzi depresje, nerwowość, daje odnowę, harmonię, oczyszcza.

Zieleń jest kolorem czakry serca, jest pomostem między światem fizycznym i duchowym. Otwarcie czakry serca pozwala osobie bardziej kochać, współczuć.

Tamas to przede wszystkim kolor czarny, szary, brązowy, brunatny.

Czerń - może wywołać silne emocje, długo noszony przytłacza. Kolor czarny to również pustka, brak koloru. Taka osoba czuje się w nim schowana, tajemnicza. Jest symbolem religii, ale i wojny. Kapłani ubierają najczęściej czerń, aby zapewnić sobie pustkę. Podobnie żałobnicy.

Szary - jest uznawany za kolor kompromisowy, ponieważ pochodzi od czerni i bieli. Jest kolorem neutralnym, wpływa na nas fizycznie, tworzy oczekiwania, ale i niezadowolenie.

Brąz - to kolor naszej ziemi, związany z rzeczami organicznymi, wpływa na nas fizycznie, uziemia, daje poczucie ładu, Kiedy zbyt mocno odlatujemy od ziemi można uziemić się brązowym ubraniem.

Istnieje pogląd, że kiedy prowadzimy tryb życia sattvik możemy dojść do świętości, bez modlitwy i przynależności do żadnego kościoła. Ale w tym przypadku należy mocno przestrzegać diety sattvicznej, umieć dobrać jedzenie, i traktować wszystkich ludzi na zasadzie: „miłuj bliźniego swego jak siebie samego.”

4 Oct. 2011

WIESŁAWA