NATURALNE LECZENIE

JAGODY, BORÓWKI, JEŻYNY - NAJWYŻSZA AKTYWNOŚĆ PRZECIWNOWOTWOROWA WŚRÓD OWOCÓW

Wiele badań potwierdza, że jagody są najlepszym pożywieniem, aby zmaksymalizować spożycie walczących z chorobami antyoksydantów. Badania wskazują również, które owoce i warzywa mają najwyższą koncentrację przeciwutleniaczy.

Antyoksydanty są coraz częściej wymieniane jako związki chemiczne leżące u podstawy stwierdzeń o korzyściach zdrowotnych owoców i warzyw. Odgrywają one rolę w oczyszczaniu ciała z wolnych rodników, które mogą doprowadzać do uszkodzeń komórek i DNA, co prowadzi z kolei do starzenia się i wielu chorób przewlekłych, jak nowotwory, cukrzyca oraz choroby serca.

Badanie opublikowane w Journal of Agricultural and Food Chemistry w 2004 roku, analizowało poziomy antyoksydantów w ponad stu różnych produktach żywieniowych, włączając w to owoce, warzywa, pieczywo, płatki śniadaniowe, orzechy oraz przyprawy.

Okazało się, że wśród wszystkich przeanalizowanych owoców żurawina, borówki, jagody i jeżyny są na samym szczycie listy biorąc pod uwagę zawartość przeciwutleniaczy. Już jedna szklanka jagód dziennie, jak uznano, dostarcza zalecaną dzienną dawkę antyoksydantów, aby walczyć z chorobami.

Kolejne badania, przeprowadzone w roku 2008 na Uniwersytecie Cornell, potwierdziły, że na szczycie listy owoców bogatych w przeciwutleniacze znajdują się jagody (włączając w to jeżyny, maliny i borówki). Przy czym dzikie jagody uznano za najbogatsze źródło. Na równi z jagodami pod względem zawartości antyoksydantów uplasowały się granaty.

„Zwiększenie spożycia owoców jest logiczną strategią, aby zwiększyć spożycie antyoksydantów i zmniejszyć stres oksydacyjny, co może zredukować również ryzyko nowotworów
” – podsumowali naukowcy.

Najbardziej kompleksowe badanie dotyczące zawartości przeciwutleniaczy w pożywieniu opublikowano w roku 2010 w magazynie Nutrition Journal (w badaniu uczestniczyło wielu naukowców z różnych uniwersytetów z całego świata). Przeanalizowano ponad 3100 produktów żywieniowych – w tym napoje, zioła, przyprawy oraz inne produkty żywieniowe.

Ogólny wniosek badania wykazał, że produkty roślinne miały znacznie większą zawartość antyoksydantów niż pożywienie bazujące na mięsie. Największą zawartość przeciwutleniaczy stwierdzono w jagodach (włączając w to różne rodzaje jagód).

Źródło: LINK!