NATURALNE LECZENIE

DIETA DR BUDWIG
(CZĘŚĆ 1)
LINK! DO CZĘŚCI 2

Jeszcze całkiem niedawno temu na porządku dziennym funkcjonowało przekonanie, że tłuszcze jako składnik pokarmowy zawierający najwięcej kalorii wywierają jednoznacznie negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Okazuje się jednakże, że istnieją tłuszcze, które są niezbędne, do tego, by ludzki organizm mógł funkcjonować prawidłowo, jak też mogą odgrywać bardzo ważną rolę w profilaktyce rozmaitych schorzeń. Są to m.in. kwasy omega-3, będące fundamentem opracowanej przez niemiecką biochemik dr Budwig diety, która może mieć zastosowanie zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu chorób przewlekłych.

Dr Johanna Budwig (1908-2003)

To niemiecka naukowiec, która swoje nauki pobierała na Uniwersytecie z Münster, gdzie wykształciła się w zakresie farmacji, biochemii, a także nauk przyrodniczych, takich jak biologia, botanika, chemia i fizyka. Ukończyła wiele kursów medycznych, zdobyła tytuły doktora chemii i fizyki. Aż 7 razy nominowano ją do nagrody Nobla.

Po zakończeniu II wojny światowej poświęciła się badaniom wpływu farmaceutyków i przetworzonej żywności na ludzkie zdrowie. W centrum jej zainteresowań znalazło się oddziaływanie na organizm człowieka przetworzonych tłuszczów. Była jednym z pierwszych naukowców, którzy podjęli się opisania znaczenia kwasów NNKT (w szczególności omega-3) dla ludzkiego zdrowia, a ponadto zróżnicowała kwasy tłuszczowe na nienasycone oraz nasycone.

Na początku swojej działalności badawczej w tym zakresie prowadziła współpracę z wieloma czołowymi, niemieckimi szpitalami i klinikami, jednak z czasem zdecydowała się otworzyć własną klinikę, której głównym celem miała być pomoc tym pacjentom, którym ówczesna akademicka medycyna pomóc już nie była w stanie.

Dr Budwig zaczęła poszukiwać niefarmakologicznego, naturalnego sposobu na leczenie za pomocą diety, która miałaby być oparta na zapewnieniu organizmowi możliwie najmniej przetworzonych związków. Najważniejszym rezultatem jej pracy było opracowanie diety, którą dzisiaj nazywamy jej nazwiskiem.

Dieta dr Budwig opracowana przez dr Budwig jest bardzo podobna do diety śródziemnomorskiej i odpowiada obowiązującej piramidzie żywienia. Zapewnia dostarczenie wielu antyoksydantów, kwasów omega-3 oraz złożonych węglowodanów i błonnika. Nakłania ona do tego, by zmienić złe nawyki żywieniowe i wybierać możliwie najmniej przetworzone produkty.

Dr Budwig tak wypowiadała się na temat opracowanej przez siebie diety:

„To nie ma nic wspólnego z przestrzeganiem jakiejś surowej diety, to tylko kwestia rozstrzygnięcia, jakie pożywienie ma dla naszego zdrowia największą wartość, a jakie nie daje nic, czy wręcz szkodzi. (...) Należy być tylko świadomym, gdzie ukrywają się szkodliwe tłuszcze, na przykład w ciastkach, ciastach, wędlinach, kiełbasach. (...) Przywrócenie naszego podstawowego pożywienia – olejów, białek, warzyw i owoców – jest niezmiernie ważne. Kiedy środki chemiczne, metody konserwowania, antybiotyki (chów zwierząt) i procesy oczyszczania zamieniają pożywienie w źródło zagrożenia, powinniśmy się ich troskliwie wystrzegać”.

Swoją dietę dr Budwig pierwotnie wykorzystywała (z pozytywnymi skutkami) do leczenia pacjentów cierpiących na choroby nowotworowe, w późniejszych etapach także tych ze stwardnieniem rozsianym, czy chorobami przewlekłymi, posiadającymi podłoże zapalne. Współcześnie dieta dr Budwig posiada znacznie szersze zastosowania, zaś profilaktyczna i lecznicza skuteczność jej podstawowego elementu – kwasów omega-3 – potwierdzona jest dzisiaj licznymi wynikami przeprowadzonych dotychczas badań.

Zasady diety dr Budwig

Najbardziej charakterystyczne dla tej diety jest to, że w początkowym etapie jej stosowania, trwającym od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy, jedynym wskazanym źródłem tłuszczu powinien być olej lniany i ryby. Należy zrezygnować z pozostałych tłuszczów, zwłaszcza nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Takie postępowanie ma na celu wysycenie tkanek kwasami omega-3, a także skuteczne uzupełnienie ich niedoboru.

-Olej lniany, który stanowi bogate źródło tłuszczy omega-3 należy spożywać w postaci tak zwanej PASTY, np. połączony z białym, chudym serem. Olej z serem i dodatkiem chudego jogurtu albo kefiru należy miksować blenderem do czasu, aż uzyskamy jednolitą masę o konsystencji podobnej do konsystencji majonezu. Dzięki takiemu połączeniu tych składników zapewnione zostaje szybkie wchłanianie zawartych w daniu kwasów tłuszczowych przez układ pokarmowy i transportowanie ich do komórek organizmu.

-W przypadku diety profilaktycznej należy spożywać 2 stołowe łyżki oleju dziennie. Jeżeli dieta prowadzona jest w celach leczniczych ilość ta powinna być zwiększona do 4-6 łyżek (w połączeniu z 12,5 dkg białego, chudego sera).

-Pastę – zależnie od tego, co się lubi – spożywać można z rozmaitymi dodatkami ziołowymi, z dodatkiem warzyw lub owoców, albo na słodko – np. z bakaliami bądź miodem.

-W diecie dr Budwig zaleca się, by codziennie spożywać zmielone siemię lniane w ilości kilku łyżek. Stanowi ono bardzo bogate źródło białka, witamin, błonnika, naturalnych przeciwutleniaczy i minerałów. Siemię lniane może być dodawane do pasty, bądź mieszane z jogurtem albo kefirem.

-Z uwagi na dużą zawartość pożytecznych bakterii oraz łatwostrawnego białka, wskazane jest także codzienne spożywanie fermentowanych wyrobów mlecznych. Umożliwia to m.in. produkcję (przez zasiedlające jelito grube bakterie) witamin z grup B i K, wspomaganie układu odpornościowego i neutralizację toksyn. Należy codziennie wypić jedną szklankę mleka acidofilnego, maślanki, jogurtu lub kefiru.

-W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów osoby, które zdecydowały się na dietę dr Budwig powinny zadbać o to, by zrezygnować w swoim jadłospisie z innych tłuszczów (poza olejem lnianym), a także słodyczy oraz produktów posiadających dodatki cukru (takich jak np. słodzone soki i napoje, dżemy i inne). Alternatywę dla cukru stanowić może miód.

-Ograniczona powinna być również ilość spożywanego mięsa oraz wędlin, ponieważ przy ich produkcji stosuje się zbyt wiele różnego rodzaju konserwantów, polepszaczy smakowych oraz zapachowych i wypełniaczy.

-Powinno się zadbać o to, by żywić się produktami świeżymi, niekonserwowanymi chemicznie.

-Należy jeść świeże warzywa oraz owoce, a także wykonane z nich soki.

(...)

cdn...

Źródło: LINK!